Projekty rozporządzeń do noweli antymonopolowej trafiły do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Uwagi do nich można zgłaszać do piątku. Na mocy noweli UOKiK będzie mógł ostrzegać konsumentów przed reklamami, które narażają ich na straty.
Celem noweli, która wejdzie w życie 18 stycznia 2015 r., jest zwiększenie ochrony konsumentów oraz skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję.
Łagodniejsze kary?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyjaśnił, że zmiany w ustawie będą sprecyzowane w rozporządzeniach wykonawczych. Dotyczą one programu łagodzenia kar tzw. leniency, informacji i dokumentów, jakie należy podać w zgłoszeniu zamiaru koncentracji, a także sposobu obliczania obrotu przez podmioty planujące fuzje i przejęcia.
Pierwsze z rozporządzeń - jak podkreślił Urząd - reguluje kwestie proceduralne związane z rozpatrywaniem przez UOKiK wniosków przedsiębiorców o odstąpienie od wymierzenia kary lub jej obniżenie. Ustawa wprowadza odpowiedzialność finansową osób zarządzających za naruszenia przepisów, dając im jednocześnie możliwość skorzystania z programu łagodzenia kar. - W przypadku złożenia wniosku przez przedsiębiorcę obejmowane są nim również osoby fizyczne. Rozporządzenie m.in. precyzuje sposób postępowania w takim przypadku - zaznaczył.
Zmiany w koncentracji
Kolejne rozporządzenie dotyczy zgłaszania koncentracji. Zawiera ono wykaz informacji i dokumentów, które powinny znaleźć się w zgłoszeniu zamiaru koncentracji. Zdaniem UOKiK ustawa wraz z rozporządzeniem powinna przyczynić się do skrócenia czasu trwania postępowań dotyczących koncentracji oraz ułatwić transakcje. Będzie to możliwe dzięki dwuetapowej procedurze analizowania wniosków w sprawie fuzji i przejęć. Proste koncentracje będą rozpatrywane w ciągu miesiąca, a bardziej złożone przez dodatkowe cztery.
Ostatni z projektów aktów prawnych to rozporządzenie w sprawie sposobu obliczania obrotu przedsiębiorców zgłaszających zamiar koncentracji. Zgodnie z ustawą transakcja podlega zgłoszeniu do Urzędu, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.
Zgodnie z nowelą ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów m.in. prezes UOKiK będzie mógł ostrzegać klientów np. przed reklamami wprowadzającymi ich w błąd, jeszcze w toku prowadzonego postępowania antymonopolowego; chodzi np. o takie przypadki jak Amber Gold.
Ostrzeżenia mają być wydawane przez prezesa UOKiK w formie postanowienia. Przedsiębiorca będzie mógł zaskarżyć to postanowienie, jednak to nie wstrzyma jego wykonania do momentu rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. To ma pozwolić na efektywniejsze ostrzeganie konsumentów o występujących choćby potencjalnie zagrożeniach na rynku.
Autor: //gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu | erikdungan