Za 290 mln euro terminal kontenerowy w Gdańsku podwoi zdolności przeładunkowe portu i wejdzie do światowej ligi. Budżet zarobi 3,8 mld zł rocznie, zapowiada "Puls Biznesu".
DCT Gdańsk zapewnił sobie właśnie finansowanie budowy drugiego głębokowodnego nabrzeża. Trwa podpisywanie umowy kredytowej. Pierwszy statek przycumuje tu do końca 2016 r. - Projekt podwoi zdolności przeładunkowe do 3 mln TEU (kontenerów dwudziestostopowych) rocznie, a to już jest pierwsza liga światowa, twierdzi Maciek Kwiatkowski, prezes spółki.
Gdańsk coraz atrakcyjniejszy
W minionym roku DCT Gdańsk, jedyny terminal głębokowodny w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu, miał ponad 1,15 mln TEU przeładunku. W 2015 r., dzięki szóstej suwnicy nabrzeżowej, będzie zdolny przeładować 1,5 mln TEU. Największe europejskie porty są dziś kilkakrotnie większe od polskiego: w 2013 r. Rotterdam miał 11,62 mln TEU przeładunku, Hamburg - 9,3 mln TEU, a Antwerpia - 8,58 mln TEU. Ale DCT Gdańsk staje się coraz atrakcyjniejszy, daje bowiem liniom żeglugowym możliwość wejścia przez Bałtyk dużo bliżej docelowego miejsca przeznaczenia towarów do Europy Środkowej i Wschodniej niż porty zachodnioeuropejskie.
Autor: pp / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Roman Jocher