W handlu zagranicznym moda na strefę euro powoli mija. Nasi przedsiębiorcy coraz częściej spoglądają w przeciwnym kierunku - informuje "Puls Biznesu". Podczas gdy dynamika eksportu na zachód wyniosła w I kwartale 2008 roku 10,6 proc w porównaniu z poprzednim rokiem, to na rynki rozwijające się, głównie wschodnie, był to wzrost o prawie 60 proc.
Polskie firmy rozpoczęły ekspansję za Bug. Dotychczasowy główny odbiorca naszych towarów - strefa euro - w ciągu ostatniego roku wyraźnie zmniejszył udział w całym eksporcie (w I kw. 2008 r. wyniósł 51 proc., rok wcześniej - 54,6 proc.).
Chłonny orient
Wschód przyciąga przedsiębiorców przede wszystkim dużym popytem i stosunkowo małą konkurencją.
- Z racji mocnego złotego względem euro nasze mięso jest mniej konkurencyjne cenowo w Europie Zachodniej. Teraz bardziej opłaca się nam eksportować na Wschód i Daleki Wschód, gdzie udaje się podnosić ceny. Szczególnie na Dalekim Wschodzie jest duży potencjał i dlatego z tym rynkiem wiążemy duże nadzieje - mówi Maciej Duda, prezes PKM Duda.
Wschodni klienci znacznie wyżej cenią polskie produkty niż obywatele UE.
- Przy naszym wolumenie eksportu trudno na razie wykazać znaczące procentowo przeniesienie ciężkości handlu z Zachodu na Wschód. Ale mogę potwierdzić, że odczuwamy coraz szersze otwieranie się na nasze produkty krajów Europy Wschodniej i Południowej - mówi Jacek Sołtys, prezes Hut Szkła Krosno.
Zaopatrzyć sąsiadów
Najmocniej rośnie eksport do Rosji. Przez rok udział tego rynku zwiększył się z 4,4 proc. do 5,4 proc. Wartość sprzedanych tam produktów „made in Poland” wzrosła aż o 44,8 proc.
- Rosja to stabilna, szybko rozwijająca się gospodarka. PKB wzrósł tam w 2007 roku o 8,1 proc. Dzięki temu ludzie stale się bogacą, co zwiększa popyt, rynek jest więc coraz większy. Kraj ten ma dobrze rozwinięty przemysł podstawowy, a znacznie słabiej przetwórstwo. Polskie firmy są dobrze przygotowane do zaspokajania tych potrzeb - uważa Henryk Cuga, sekretarz Rady Biznesu Polska-Rosja.
Ożywiły się też firmy eksportujące na Ukrainę - sprzedaż polskich towarów zwiększyła się tam przez rok o 36,7 proc.
Źródło: Puls Biznesu
Źródło zdjęcia głównego: TVN24