Klasyczny, caro, atu, kombi, truck - tych modeli kultowego "poldka" nikt nie zapomni. Trochę ciężki, wolny, głośny, ale jednocześnie będący marzeniem niemal każdej polskiej rodziny. Dziś mija dokładnie 12 lat od dnia, w którym ostatni polonez zjechał z taśmy Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu.
Polonez w różnych wersjach był produkowany od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002 roku. Samochód powstał jako następca kultowego fiata 125p. Na początku posiadał on silnik o pojemności 1,3 litra i mocy 65 KM. Motor pochodził właśnie z fiata. W latach 90. pojawił się silnik 1,6 litra i mocy 84 KM.
Przez cały okres produkcji samochód przeszedł kilka modernizacji, sukcesywnie odmładzano i zmieniono "poldka". Z czasem pojawiły się także inne wersje nadwozia.
Gruntowną modernizację przeprowadzono w 1991 roku. Wówczas pojawia się wersja "caro". Od 1996 roku klienci mogli też wybierać wersję sedan pod nazwą "atu". Rok później kolejna modernizacja nazywała się "plus".
Wersja kombi była dostępna od 1999 roku. I choć użytkownicy jednym tchem wyliczali wady poloneza, a specjaliści podkreślali, że wybrakowany wychodził on już z fabryki, ten tylnonapędowy samochód stał się synonimem prestiżu dla wielu Polaków.
Autor: mn//bgr / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: fso-sa.com.pl