Legia Warszawa wygrywa biznesowy ranking polskich klubów piłkarskiej Ekstraklasy. Stołeczny klub po raz pierwszy w historii ligi zarobił ponad 100 mln zł. Na drugim miejscu plasuje się Lech Poznań, a na trzecim - Lechia Gdańsk.
Jak czytamy w raporcie przygotowanym przez Ekstraklasę i EY, w 2013 r. pierwszoligowe kluby osiągnęły najwyższe przychody w historii. Wyniosły one w sumie 459 mln zł i było o 10 proc. wyższe niż w 2012 r. Wzrost wpływów odnotowało 10 z 16 klubów. - Przyczyniły się do tego dwie kluczowe kwestie. Po pierwsze udział Legii w rozgrywkach grupowych Ligi Europy, co dało mistrzowi Polski rekordowe wpływy z transmisji telewizyjnych. Po drugie większa liczba meczów rozegranych przez wszystkie kluby Ekstraklasy w roku 2013. - Wyższe przychody są więc efektem zmiany systemu rozgrywek w lidze – tłumaczy Krzysztof Sachs, Partner w firmie EY.
Legia liderem wpływów, błysk Zawiszy
Sam tylko mistrz ligi, czyli Legia Warszawa zagarnęła o 24 mln zł więcej niż przed rokiem i tym samym została pierwszym polskim klubem w historii, który przekroczył granicę 100 mln zł przychodów w ciągu roku. Do kasy stołecznego klubu wpłynęło w sumie 114,26 mln zł. Drugi w zestawieniu Lech Poznań zarobił 65,24 mln zł, a trzecie Zagłębie Lubin - 41,62 mln zł.
Warto także odnotować przypadek Zawiszy Bydgoszcz. Przychody tego klubu wzrosły ponad dwukrotnie - z 4,06 do 10,3 mln zł.
Mimo rekordowych przychodów 16 drużyn Ekstraklasy wygenerowało w 2013 roku łączną stratę w wysokości 50 mln zł (połowę tego co w 2012 r.).
Kogo lubimy oglądać?
W kategorii marketingowo-medialnej biznesowego rankingu podsumowano m.in. wyniki oglądalności meczów i frekwencje na stadionach. Pierwsze dwa miejsca zajęły Legia z Lechem. Co ciekawe, ich spotkanie w 13. kolejce obejrzało w Canal+ Sport 417 tys. widzów – więcej niż Gran Derbi między Barceloną i Realem. Trzecie miejsce zajęła Wisła Kraków (dopiero 9. w kategorii finansowej), a czwarta była Lechia Gdańsk. Piątą pozycję zajął Śląsk Wrocław.
Coraz więcej na stadionach
W sezonie 2013/2014 mecze Ekstraklasy oglądało w telewizji łącznie ponad 54 mln widzów. Daje to średnią 1,47 mln widzów na każdą kolejkę rozgrywek. Transmisje oglądało 33,4 mln widzów jesienią (21 kolejek) i 20,88 mln wiosną (16). – 12 milionów osób powyżej 4. roku życia widziało w zeszłym sezonie przynajmniej 5 minut meczu Ekstraklasy na żywo w telewizji. To najlepsze podsumowanie dzisiejszego zapotrzebowania na Ekstraklasę – mówi Łukasz Łazarewicz, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Ekstraklasy S.A.
W sezonie 2013/2014 wzrosła również frekwencja na stadionach. Łącznie na areny Ekstraklasy w ciągu 37 kolejek przyszło blisko 2,5 mln kibiców – to wzrost o 23 proc. w porównaniu z poprzednim sezonem. Najwięcej widzów (38 tys.) było na meczu Lecha z Legią. Średnio każdy mecz oglądało z trybun osiem tys. widzów.
Autor: rf//bgr / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: T-Mobile Ekstraklasa/ x-news