Toyota Motor Europe ogłosiła, że w 2020 roku w fabryce w Jelczu-Laskowicach rozpocznie produkcję silnika benzynowego nowej generacji o pojemności 1,5 litra. Firma zainwestuje w projekt 400 mln zł - poinformowało w środę w komunikacie Ministerstwo Rozwoju.
Toyota Motor Europe ogłosiła, że w 2020 roku rozpocznie produkcję nowej generacji silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Jelczu-Laskowicach.
"Nakłady inwestycyjne projektu wyniosą 400 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do niemal 4,5 miliarda złotych" - napisano w komunikacie Ministerstwa Rozwoju. Wcześniej doniosły o tym dzisiejsze dzienniki „Rzeczpospolita" i "Puls Biznesu".
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że nowy silnik powiększy gamę podzespołów produkowanych w naszych fabrykach. Napędy hybrydowe stanowią obecnie 40 proc. sprzedaży Toyoty w Europie i ich udział wzrasta gwałtownie. Ta inwestycja oznacza, że będziemy mogli sprostać oczekiwaniom rynku – powiedział Eiji Takeichi, prezes zarządu Toyota Motor Manufacturing Poland.
Silnik hybrydowy
Wyjaśniono, że najnowsza generacja silnika jest zaprojektowana w oparciu o nową globalną platformę projektową Toyoty (TNGA – Toyota New Global Architecture). Silnik ten wraz z baterią będzie wykorzystywany w napędach hybrydowych oraz w wersji konwencjonalnej. Będą w niego wyposażone modele Toyoty, które trafią na rynek od 2020 r.
- Dzięki projektowi napędu hybrydowego TNGA będziemy mogli zwiększyć naszą konkurencyjność. Zastosowanie najnowszych technologii Toyoty tworzy nowe możliwości rozwoju dla naszych pracowników i bazy dostawców, zwiększając nasz wkład w rozwój polskiej gospodarki – podkreślił Dariusz Mikołajczak, dyrektor fabryki w Jelczu-Laskowicach. - Aby sprostać nowym wyzwaniom będziemy wzmacniać nasz zespół o nowych inżynierów i pracowników produkcji - dodał Mikołajczak.
Dobre miejsca pracy?
- Uruchomienie przez Toyotę kolejnej linii produkcyjnej w Polsce nie tylko zwiększa nakłady inwestycyjne tej firmy w naszym kraju i daje nowe – dobrej jakości – miejsca pracy dla polskich inżynierów i techników. Przede wszystkim świadczy o tym, że motoryzacyjni giganci nieprzerwanie stawiają na nasz kraj oraz decydują się na reinwestowanie osiąganych tu zysków - powiedział cytowany w komunikacie MR wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. - Jeszcze niedawno byliśmy traktowani jako montownia i dostarczyciel taniej siły roboczej. Zerwaliśmy z tym i obecnie, kiedy 2 na 3 nowe miejsca pracy w przemyśle europejskim powstają właśnie w Polsce, stajemy się fabryką Europy. Oferujemy inwestorom doskonałą lokalizację, dobre warunki prowadzenia biznesu i świetnie przygotowane kadry. Dzisiaj dodałbym, że reindustralizacja ma oblicze przemysłu motoryzacyjnego, a cała branża stanowi jedno z kół zamachowych polskiego silnika gospodarczego – zaznaczył Morawiecki.
Kolejna inwestycja
Toyota przed rokiem zapowiedziała inwestycje warte 650 mln złotych. Zgodnie z tamtym planem w fabryce w Wałbrzychu pod koniec 2018 roku ruszy produkcja nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych, która będzie współpracowała z silnikiem o pojemności 1,8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Toyota Auris i Toyota Auris Touring Sports. Natomiast w zakładzie w Jelczu-Laskowicach zacznie się produkcja dwóch nowych silników benzynowych. Montaż pierwszego z nich o pojemności 1,5 l rozpoczął się w lutym 2017 roku. A od roku 2019 wystartuje produkcja zupełnie nowego 2-litrowego silnika benzynowego, który uzupełni asortyment silników Toyoty przeznaczonych do samochodów produkowanych w Europie w nadchodzących latach.
Toyota w Polsce
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku. Fabryka silników w Jelczu-Laskowicach wytwarza 1,5 l silniki benzynowe a także 1,4 l oraz 2,2 l silniki Diesla i zatrudnia blisko 500 pracowników. Jej roczne zdolności produkcyjne wynoszą 180 tys. jednostek napędowych. Zakład w Wałbrzychu produkuje 1,0 l silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów i zatrudnia 1500 osób. Jego możliwości produkcyjne sięgają 371 tysięcy silników oraz 720 tysięcy skrzyń biegów rocznie. Fabryki te zaopatrują montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w Europie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji i Rosji oraz poza Europą: w Turcji, Republice Południowej Afryki i Japonii.
Autor: msz//bgr / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: toyotapl.com