Trybuna艂 Konstytucyjny zbada pytanie prawne o konstytucyjno艣膰 obligatoryjnego orzekania przez s膮dy do偶ywotniego zakazu prowadzenia pojazd贸w mechanicznych wobec os贸b po raz kolejny skazanych za prowadzenie pojazd贸w pod wp艂ywem alkoholu.
Marsza艂ek Sejmu i Prokurator Generalny wnie艣li, by Trybuna艂 Konstytucyjny uzna艂 konstytucyjno艣膰 kwestionowanych artyku艂贸w Kodeksu karnego. Pytanie zada艂 w styczniu S膮d Rejonowy w Chojnicach, rozpatruj膮c dwie sprawy os贸b, kt贸re - b臋d膮c wcze艣niej karane za prowadzenie pojazdu mechanicznego pod wp艂ywem alkoholu - ponownie trafi艂y na 艂aw臋 oskar偶enia pod takim zarzutem. Recydywistom takim grozi m.in. kara od 3 miesi臋cy do 5 lat wi臋zienia oraz do偶ywotni zakaz prowadzenia wszelkich pojazd贸w mechanicznych.
Kara dla recydywist贸w
S膮d nabra艂 w膮tpliwo艣ci, co do konstytucyjno艣ci odpowiednich artyku艂贸w Kk, uznaj膮c, 偶e odpowied藕 na pytania ma kluczowe znaczenie dla zakresu odpowiedzialno艣ci karnej oskar偶onych. Kodeks stanowi, 偶e do偶ywotni zakaz prowadzenia wszelkich pojazd贸w mechanicznych s膮d orzeka m.in. w razie ponownego skazania osoby prowadz膮cej pojazd mechaniczny w stanie nietrze藕wo艣ci - chyba, 偶e zachodzi "wyj膮tkowy wypadek, uzasadniony szczeg贸lnymi okoliczno艣ciami".
W pytaniu s臋dzia Rados艂aw Wyrwas wskaza艂 na mo偶liwo艣膰 naruszenia przez zapisy Kk zasady konstytucji, 偶e ka偶dy ma prawo do sprawiedliwego rozpatrzenia sprawy. "Sprawiedliwe rozpatrzenie sprawy oznacza tak偶e trafne zastosowanie sankcji karnej" - napisa艂. Wed艂ug niego, nie spos贸b uzna膰, aby przewidziana w Kk "sankcja bezwzgl臋dnie oznaczona" spe艂nia艂a ten warunek w ka偶dej indywidualnej sprawie.
Zdaniem s膮du, w przypadku tego zakazu rola s臋dziego sprowadza si臋 tylko do "automatycznej konieczno艣ci orzeczenia kary lub 艣rodka karnego oznaczonego w bezwzgl臋dny spos贸b przez ustawodawc臋". Jak podkre艣la Wyrwas, w tej sytuacji "nie dochodzi do sprawowania wymiaru sprawiedliwo艣ci", a ustawodawca nie mo偶e odnie艣膰 si臋 indywidualnie do sytuacji konkretnej osoby oskar偶onej".
Wskaza艂, 偶e zgodnie z konstytucj膮 ograniczenia w korzystaniu z praw i wolno艣ci mo偶na ustanawia膰 tylko wtedy, gdy s膮 konieczne w demokratycznym pa艅stwie dla jego bezpiecze艅stwa lub porz膮dku publicznego, dla ochrony 艣rodowiska, zdrowia i moralno艣ci publicznej, albo wolno艣ci i praw innych os贸b.
Zakaz prowadzenia pojazd贸w
"Niew膮tpliwie jedn膮 z wolno艣ci cz艂owieka jest mo偶liwo艣膰 swobodnego przemieszczania si臋. Orzeczenie zakazu prowadzenia wszelkich pojazd贸w mechanicznych po艣rednio narusza t臋 wolno艣膰" - napisa艂 s臋dzia Wyrwas. Doda艂, 偶e "w dobie powszechnej dost臋pno艣ci pojazd贸w mechanicznych to w艂a艣nie one s艂u偶膮 w najpe艂niejszy spos贸b do realizacji tak rozumianej wolno艣ci".
Podkre艣laj膮c, 偶e nie neguje takiego zakazu w przypadkach np. przest臋pstw przeciw bezpiecze艅stwu w komunikacji, s臋dzia oceni艂, 偶e jego obligatoryjno艣膰 winna by膰 zarezerwowana do "przypadk贸w powa偶nych". "W przeciwnym wypadku dochodzi bowiem do nieuzasadnionej ingerencji w sfer臋 wolno艣ci jednostki" - uzna艂 s臋dzia Rados艂aw Wyrwas.
Wed艂ug niego kodeks nakazuje stosowa膰 ten zakaz zar贸wno przy powa偶nym przest臋pstwie materialnym, jak i formalnym - jakim jest prowadzenie pod wp艂ywem alkoholu.
S膮d uzna艂 za mo偶liw膮 sytuacj臋, gdy kto艣 prowadzi艂 motorower ma艂o ucz臋szczan膮 drog膮 gruntow膮 w stanie niewielkiego st臋偶enia alkoholu, za co zosta艂 skazany, a nast臋pnie dopuszcza si臋 ponownie takiego przest臋pstwa, za艣 po d艂ugim okresie czasu, lecz jeszcze przed zatarciem skazania - trzeci raz dokonuje podobnego czynu. "W takim przypadku ustawodawca nakazuje s膮dowi orzekaj膮cemu, aby orzek艂 zakaz prowadzenia wszelkich pojazd贸w mechanicznych do偶ywotnio" - podkre艣li艂 s臋dzia Wyrwas.
Tymczasem - jak wywodzi艂 - orzeczenie zakazu prowadzenia pojazd贸w, nie tylko mechanicznych i na okres liczony w latach, a nie do偶ywotnio, nie jest obligatoryjne w przypadku sprawcy, kt贸ry kilkakrotnie dopu艣ci艂 si臋 ci臋偶kich przest臋pstw przeciw bezpiecze艅stwu w komunikacji (np. zabi艂 w wypadku cz艂owieka) - lecz nie by艂 w stanie nietrze藕wo艣ci.
W tym kontek艣cie bez por贸wnania korzystniejsza jest sytuacja osoby skazanej na przyk艂ad za powa偶ne przest臋pstwo przeciwko 偶yciu lub zdrowiu, kt贸ra po kilku latach uznawana b臋dzie za osob臋 niekaran膮" - zaznaczy艂 s臋dzia Wyrwas.
Stanowisko prokuratora
Wiceprokurator generalny Robert Hernand wni贸s艂 o uznanie, 偶e zaskar偶one przepisy s膮 zgodne z konstytucj膮. Napisa艂, 偶e nie uniemo偶liwiaj膮 one s膮dowi sprawowania wymiaru sprawiedliwo艣ci. Doda艂, 偶e s膮d sam musi stwierdzi膰, czy na przeszkodzie do偶ywotniego zakazu nie stoi "wyj膮tkowy wypadek", a skazany "musi wykaza膰 si臋 wyj膮tkowo z艂膮 wol膮 (niepoprawno艣ci膮), aby w og贸le dosz艂o do orzeczenia przez s膮d obligatoryjnie zakazu". Zaznaczy艂, 偶e od orzeczenia przys艂uguje apelacja, "co zapewnia kontrol臋 instancyjn膮 obligatoryjnego orzeczenia tego zakazu".
Odnosz膮c si臋 do zarzutu naruszenia "mo偶liwo艣ci swobodnego przemieszczania si臋", podkre艣li艂, 偶e "s膮d pytaj膮cy nie wskaza艂 normy konstytucyjnej zapewniaj膮cej ochron臋 wskazanej wolno艣ci", dlatego wni贸s艂 o cz臋艣ciowe umorzenie sprawy.
Tak偶e marsza艂ek Sejmu wni贸s艂 o uznanie zaskar偶onych artyku艂贸w Kk za zgodne z konstytucj膮 lub te偶 o stwierdzenie, 偶e nie s膮 z ni膮 niezgodne. Podkre艣li艂, 偶e s膮d ma obowi膮zek orzec zakaz prowadzenia wszelkich pojazd贸w mechanicznych do偶ywotnio, jednak偶e mo偶e od tego odst膮pi膰 w "wyj膮tkowym wypadku".
"Tym samym mamy tu do czynienia z typow膮 obligatoryjno艣ci膮 wzgl臋dn膮" - napisa艂 Marek Kuchci艅ski. Doda艂 te偶, 偶e s膮d nie wskazuje, z jakich regulacji konstytucyjnych maj膮 wynika膰 takie aspekty wolno艣ci cz艂owieka, jak "mo偶liwo艣膰 swobodnego przemieszczania si臋".
Nie ma jeszcze terminu rozstrzygni臋cia TK.
Autor: MS / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock