Skoda, Toyota i Volkswagen - to trzy najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych kupowanych w Polsce w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Jak wynika z raportu "Branża motoryzacyjna", w pierwszym kwartale zarejestrowano w Polsce 139,9 tysiąca nowych aut, co oznacza wzrost o 11,1 procent w porównaniu do ubiegłego roku.
Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", spośród wszystkich samochodów osobowych, które zarejestrowano w I kwartale 2018 roku, większość, bo 122,2 tys. samochodów stanowiły marki skierowane do szerokiego grona kierowców.
Ranking zdominowały Skoda (18,9 tys.), Toyota (15,9 tys.) i Volkswagen (13,9 tys.). Spośród marek premium, których zarejestrowano w pierwszym kwartale w sumie 17,7 tys., największą popularności cieszyły się Audi (4,7 tys.), Mercedes (4,1 tys.) i Volvo (3,1 tys.).
Jak czytamy w raporcie, 91,3 tys. samochodów zarejestrowali nabywcy instytucjonalni (czyli firmy), a 48,6 tys. - klienci indywidualni.
W I kwartale 2017 roku zarejestrowano 125,9 tys. samochodów osobowych. W 2016 roku było to 104,7 tys., 2015 - 91,7 tys., 2014 - 97,6 tys., 2013 - 75,7 tys., 2012 - 77,6 tys.
Wzrost rejestracji autobusów
Ponadto przez pierwsze trzy miesiące bieżącego roku zarejestrowano 15,3 tys. nowych samochodów dostawczych, czyli o 5 procent więcej w porównaniu do I kwartału 2017 roku. Rejestracje samochodów ciężarowych wzrosły o 14,7 procent w ujęciu rocznym, do 7,1 tys. sztuk.
O 14,2 procent wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów, których od stycznia do marca br. zarejestrowano 627 sztuk. Do wzrostu tej kategorii pojazdów przyczyniły się autobusy miejskie.
Cytowany w raporcie prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś ocenił, że "świadczy to o trwającym procesie odnowy wysłużonego taboru miejskiego". W pierwszym kwartale 2018 roku odnotowano także 29 procent spadek zarejestrowanych nowych motocykli - było ich o 2,1 tys. mniej. Jak mówił, cytowany w publikacji, Mirosław Michna z KPMG, w pierwszych trzech miesiącach br. odnotowano też "duże spadki w kategorii motorowerów, których wydania zmniejszyły się aż o 55,5 procent w stosunku do I kwartału 2017 roku".
Zakupy firm
Jakub Faryś zwrócił także uwagę, że "mimo wyraźnego wzrostu rejestracji przez klientów indywidualnych (wzrost o 7 proc. - red.), od lat mamy do czynienia ze stałym i wzmacniającym się udziałem zakupów firmowych".
"Wprawdzie tempo popytu na samochody wśród nabywców indywidualnych rośnie, jednak ich udział obniżył się kolejny raz - nawet w najlepszym dla nich okresie, tj. w I kwartale bieżącego roku - do niespełna 35 procent. Pozostaje wierzyć że ta tendencja zostanie powstrzymana, choć obecne wyniki na to nie wskazują" - dodał. W raporcie zwrócono uwagę, że dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych. "W pierwszym kwartale zarejestrowano ich (łącznie z hybrydami plug-in) 340 sztuk. Oznacza to wzrost aż o 114 procent" - czytamy. Polacy rejestrują również coraz więcej aut z innymi napędami alternatywnymi (zwłaszcza hybrydowymi) - w pierwszym kwartale 2018 roku liczba rejestracji w tej grupie zwiększyła się o 14,8 procent i wyniosła 5,6 tys. sztuk.
Produkcja zwalnia
W I kwartale 2018 roku nieco gorszy wynik niż w roku ubiegłym wypracowały fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce.
Najbardziej zmalała produkcja samochodów osobowych - od stycznia do marca z taśm zjechało 130,4 tys. sztuk, czyli o 17,5 procent mniej niż przed rokiem. Nieco wolniej spadała liczba wyprodukowanych pojazdów do transportu publicznego (o 2,4 procent). W analizie wskazano, że aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w całym 2017 roku.
"Przez 12 miesięcy wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 33,1 mld euro. Motorem wzrostu były zarówno podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne (w tymi silniki), których eksport sięgnął 21,1 mld euro (o 7,0 proc. więcej w ujęciu rocznym), jak i pojazdy silnikowe, których wyeksportowano za 12,1 mld euro, tj. o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej" - czytamy w raporcie.
O firmach
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych importerów, przedstawicieli producentów i producentów pojazdów samochodowych, czy motocykli. KPMG to zaś międzynarodowa sieć firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego, gospodarczego i prawnego.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock