Ostatni wyprodukowany Boeing 747 zostanie we wtorek dostarczony nowemu właścicielowi. Maszyna posłuży do transportu towarów. Model 747, zwany jumbo jetem oraz "królową niebios", wszedł na rynek w 1969 roku i zrewolucjonizował długodystansowe podróże powietrzne. W sumie wyprodukowano 1574 sztuki.
We wtorek samolot zostanie przekazany amerykańskiemu przewoźnikowi lotniczemu Atlas Air. Wydarzenie, które zaplanowano na godz. 22 czasu polskiego w fabryce Boeinga w Everett w stanie Waszyngton będzie transmitowane na żywo w internecie. To moment od dawna oczekiwany przez entuzjastów lotnictwa, którzy śledzili każdy etap budowy ostatniego B747. Boeing ogłosił, że zaprzestaje produkcji tej maszyny w lipcu 2020 r.
Jumbo jet jest prawdopodobnie najbardziej znanym i popularnym samolotem wyprodukowanym przez Boeinga. Zaprojektowano go w 28 miesięcy. Był w stanie przewieźć znacznie więcej pasażerów (od 366 do nawet 660 osób) niż konkurencyjne statki powietrzne, linie lotnicze mogły oferować tańsze bilety, na czym zyskał masowy ruch turystyczny. O tym samolocie mówiło się, że "skurczył świat".
Wymierający gatunek
Ponad pół wieku po pojawieniu się na deskach kreślarskich inżynierów, B747 staje się jednak wymierającym gatunkiem. Samolot, który jest legendą lotnictwa, nie ma już przyszłości. Rynek lotniczy znacznie zmienił się przez ponad 50 lat i B747 przestaje do niego pasować. Linie lotnicze wybierają teraz mniejsze i bardziej ekonomiczne samoloty.
Niegdyś był wybierany przez ludzi bogatych i wpływowych, a nawet przez rodziny królewskie. Pojawiał się w wielu filmach, w tym w klasyku z Jamesem Bondem z 1973 roku "Żyj i pozwól umrzeć". Używany był do transportu promów kosmicznych. Nadal służy jako Air Force One, a dwa już zmontowane samoloty są obecnie w trakcie prac, mających przekształcić je w kolejną generację prezydenckich odrzutowców.
Jumbo jet obecnie jest tylko w niewielkim stopniu używany jako samolot pasażerski. Ostatni taki model wszedł do służby pięć lat temu. Jego cztery silniki pożerają zbyt wiele paliwa. Według firmy Cirium, zajmującej się analizą lotnictwa, w eksploatacji wciąż pozostają 44 pasażerskie jumbo jety. Najwięcej z nich (19) eksploatuje Lufthansa.
Pierwsze pasażerskie B747 Boeing przekazał w grudniu 1969 roku dwóm nieistniejącym już liniom lotniczym - TWA i Pan Am. Delta Air Lines była ostatnią amerykańską linią lotniczą, która w 2017 roku latała jeszcze jumbo jetami.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock