W lipcu 2023 roku powinna zostać ukończona budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52. We wtorek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą inwestycji. Wartość kontraktu, który będzie realizowany w trybie zaprojektuj i zbuduj, wynosi blisko 1,43 miliarda złotych.
Północna Obwodnica Krakowa, stanowiąca fragment drogi ekspresowej S52, będzie mieć prawie 15 kilometrów. W ramach zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km oraz zbudowana nowa droga ekspresowa o długości 12,3 km do węzła Kraków Mistrzejowice, gdzie połączy się z planowaną drogą ekspresową S7. Obwodnica ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu.
W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek, w Batowicach, a także na obrzeżach Krakowa. Zbudowanych zostanie też około 20 km tzw. dróg zbiorczych, które - zdaniem drogowców - w zasadniczy sposób poprawią ruch lokalny na tych obszarach.
Ulga dla Krakowa
Umowa na zaprojektowanie i zbudowanie trasy została podpisana z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na prawie 1,428 mld zł.
Jak poinformował p.o. dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, na opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz budowę drogi wykonawcy będą mieli 47 miesięcy, przy czym do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych w trakcie prowadzenia prac (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
- W 2023 roku obwodnica stanie się faktem. Ze strony GDDKiA dołożymy wszelkich starań, aby inwestycja została zrealizowana zgodnie z harmonogramem. Liczymy na dobrą współpracę z wykonawcą - zadeklarował szef GDDKiA.
Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.
Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku już w roku 2025 przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.
Obecnie obwodnica otacza Kraków z trzech stron: zachodniej (droga krajowa nr 94, droga ekspresowa S52 i autostrada A4), południowej (autostrada A4) oraz wschodniej (droga ekspresowa S7). Budowa północnej części pozwoli domknąć te trasy, dzięki czemu stolica Małopolski będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring.
Podczas podpisania umowy na realizację inwestycji obecni byli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Autor: ah//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock