3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic - to program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23, którego wartość wynosi 107 mld zł. Sprawdziliśmy, jak będzie wyglądała drogowa mapa Polski za kilka lat.
Jak przekonywała w środę premier Ewa Kopacz, głównym celem programu jest dokończenie sieci dróg w Polsce i takie skomunikowanie głównych miast, by czas przejazdu między nimi skrócił się o minimum 15 proc. Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE. Rząd program ma przyjąć we wrześniu.
Polska południowo-zachodnia
W południowo-zachodniej części Polski najważniejsze inwestycje to trasa S5 z Wrocławia do Poznania oraz trasa S3 z Zielonej Góry aż do granicy z Czechami. Obie mają być ukończone w 2019 roku.
Nie wiadomo z kolei, kiedy kierowcy pojadą ukończonym odcinkiem autostrada A18 Olszyna–Golnice, gdzie na odcinku prawie 71 km trwa remont jezdni południowej.
Polska północno-zachodnia
W 2019 szczecinianie, dzięki drodze S6 zyskają szybkie połączenie z Koszalinem, a rok później z Gdańskiem. W 2023 ma być gotowa droga S10 ze Szczecina do Piły i Wałcza. Rok później ta ekspresówka zostanie przedłużona do Bydgoszczy. Ekspresówka z Poznania do Bydgoszczy, a następnie do wsi Nowe Marzy, gdzie S5 łączy z autostradą A1 powstanie w 2019 roku.
Natomiast oddanie do użytku drogi S11 z Koszalina do Poznania planowane jest dopiero w latach 2026-27.
Polska północno-wschodnia
W północno-wschodniej Polsce kierowcy zyskają autostradowe połączenie z Warszawy do Mińska Mazowieckiego.
W 2021 roku drogowcy ukończą S61 z Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Dwa lata wcześniej gotowa będzie S51 z Olsztynka do Olsztyna. Trasą S7 z Gdańska do Płońska, a dalej do Warszawy pojedziemy w 2022 roku, a S8 z Warszawy do Białegostoku w 2018 roku. Z kolei odcinek S10 z Płońska do Torunia to dosyć odległa perspektywa. Pojedziemy nim dopiero w 2027 roku.
Polska południowo-wschodnia
W tym regiony drogowcy będą mieli zdecydowanie najwięcej pracy. Droga S17 z Warszawy do Lublina ma być gotowa w 2022 roku, a S19 z Lublina do Rzeszowa, a dalej do granicy ze Słowacją, dwa lata wcześniej. Z kolei z Lublina do Białegostoku S19 pojedziemy dopiero w 2024 roku. Natomiast droga S74 łącząca drogę S12 (Sulejów) z drogą S19 (Nisko) ma być ukończona w 2023 roku. Do końca 2020 roku pojedziemy ekspresówką S7 z Warszawy do Krakowa.
Autor: ToL//gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: MiR