Rewolucja w meldunkach. Rząd uruchomił nową usługę

Resort cyfryzacji przypomniał w środę na Twitterze o możliwości meldowania się przez internet
Meldunek załatwisz przez internet. Zmiany weszły w życie
Źródło: tvn24
Resort cyfryzacji przypomniał w środę na swoim profilu na jednym z portali społecznościowych o możliwości meldowania się przez internet. Ułatwienia dla mieszkańców zostały wprowadzone nowelizacją ustawy o ewidencji ludności, która obowiązuje od 1 stycznia.

Nowela utrzymuje w Polsce obowiązek meldunkowy (miał zniknąć w styczniu 2018 roku). Dotyczy on zarówno obywateli polskich, jak i mieszkających w Polsce cudzoziemców.

Od 1 stycznia nie trzeba meldować się jednak osobiście w urzędzie. Można to zrobić za pomocą specjalnej e-usługi.

O zmianach przypomina resort cyfryzacji.

Przez internet

Procedura zaczyna się na stronie www.obywatel.gov.pl, na której wybieramy interesującą nas usługę i potwierdzamy swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO).Następnie należy zaznaczyć, czy chodzi nam o zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.W zależności od wybranej opcji będą potrzebne skany pełnomocnictw, dokumentów potwierdzających prawo do lokalu, oświadczenia właściciela itd.Resort cyfryzacji informuje, że w przypadku gdy chodzi o zameldowanie siebie, nasze dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest dołączenie upoważnienia w formie załącznika.Wniosek o zameldowanie wysyłamy online do właściwego miejscowo urzędu, odpowiedniego dla miejsca zameldowania stałego/czasowego. Zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.Jeśli dołączyliśmy wszystkie potrzebne dokumenty, urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia. Jeśli dołączyło się do formularza skany dokumentów – urzędnik może poprosić o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości dokona meldunku.

Obowiązek meldunkowy zostaje

Możliwość zameldowania przez internet to efekt noweli ustawy o ewidencji ludności. Dokument zakłada także rezygnację z - planowanej wcześniej od 1 stycznia 2018 r. - likwidacji obowiązku meldunkowego.

Jak przekonuje MSWiA, pozostawienie obowiązku meldunkowego jest niezbędne dla prawidłowej realizacji obowiązków administracji publicznej związanych z głosowaniem w wyborach oraz realizacji zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego, tj. emerytur, rent, dodatków, opieki społecznej, ubezpieczeń społecznych.

Autor: ps//dap / Źródło: PAP

Zobacz także: