Pustki mają zamienić się w miliony pasażerów. "O przeprowadzce nie decydują politycy"

[object Object]
Furgalski: w Radomiu nie ma potencjałuTVN24 BiS
wideo 2/3

Nie Modlin, a Radom ma stać się portem uzupełniającym dla Lotniska Chopina w Warszawie - tak zapowiadają władze Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze". Te plany krytykuje kierownictwo lotniska w Modlinie, jednak zastrzeżenia mają także eksperci.

Radomskie lotnisko od kilku miesięcy świeci pustkami. Nie cieszy się zainteresowaniem ani pasażerów, ani przewoźników. Na stronie internetowej portu próżno szukać rozkładu lotów. Jest za to oferta: za osiem złotych można zwiedzić lotnisko. Zobaczyć terminal, wozy straży pożarnej, sprzęt do obsługi samolotów. Ale sytuacja może się zmienić. Port w Radomiu ma stać się lotniskiem uzupełniającym dla Lotniska Chopina w Warszawie.

Za ciasno w Warszawie

Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwraca uwagę, że Lotnisko Chopina jest bardzo blisko granicy swojej przepustowości, która wynika głównie z uwarunkowań środowiskowych. - W związku z tym potrzebujemy dodatkowego miejsca, gdzie ten ruch dla pasażerów przylatujących i wylatujących z Warszawy mógłby być wykonywany - podkreśla.

Lotnisko Chopina ma rozbudować sieć połączeń tranzytowych, aby później przenieść je do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać pomiędzy Łodzią a Warszawą do 2027 roku. W związku z tym trzy miliony pasażerów rocznie, którzy na stołecznym lotnisku się nie pomieszczą, trzeba przenieść na lotnisko uzupełniające. Wybór padł na Radom. Takie wnioski wyciągnięto z raportu przygotowanego przez firmę Arup na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL).

Arup porównał m.in. infrastrukturę lotniskową, drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na rozbudowę portów w Radomiu i Modlinie.

Mariusz Szpikowski, prezes PPL, który zarządza Lotniskiem Chopina, przekonuje, że inwestycja w Modlin jest znacznie trudniejsza, droższa i dłuższa niż w Radom.

- Przeniesienie części ruchu do Radomia jest możliwe po 20 miesiącach i nakładach w wysokości 425 milionów złotych. W Modlinie byłoby to możliwe za 45 miesięcy po kosztach przekraczających zdecydowanie miliard złotych - zaznacza.

Szpikowski twierdzi, że pierwsze loty z portu w Radomiu mogłyby się odbyć jesienią 2019 roku.

Uruchomione stosunkowo niedawno lotnisko w Radomiu trzeba jednak w praktyce niemal zbudować od nowa. - Ale nie byłoby to tańsze niż budowanie lotniska w dowolnym miejscu od zera, chociażby ze względu na drogę startową. Jednym z kryteriów było to, że musi to być budowane na lotnisku już istniejącym - mówi.

Ukryty potencjał?

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR podkreśla, że to nie politycy ani dyrektorzy lotnisk decydują o przenoszeniu podróżnych na inne lotnisko.

- Decydują o tym pasażerowie i linie lotnicze. A one najwyraźniej potencjału drzemiącego być może gdzieś w ukryciu w Radomiu nie widzą od wielu lat - zaznacza.

Przeszkodą m.in. jest odległość. Z warszawskiego Dworca Centralnego do oddalonego o 40 kilometrów Modlina można dojechać w godzinę. Na pokonanie 107 kilometrów do lotniska w Radomiu potrzeba ponad dwch godzin.

- W przypadku Radomiu budujemy ostatni potrzebny odcinek S7, zabieramy się za S7 w kierunku Modlina, są inwestycje kolejowe. Ale nawet jak to wszystko się uda, to i tak sposób dotarcia z Warszawy do Modlina będzie zdecydowanie lepszy niż do Radomia - dodaje Furgalski.

Na odległość między Warszawą i Radomiem uwagę zwraca również Paweł Kunz z branżowego portalu fly4free.pl. - Radom w kwestii komunikacji jest na gorszej pozycji niż Modlin. Mam duże wątpliwości, czy pasażerowie z Warszawy chętnie będą chcieli korzystać z tego lotniska. Tanie linie niezbyt chętnie ze stołecznego lotniska chcą się ruszyć. A musimy pamiętać, że linie "low-costowe" (tzw. niskokosztowe - red.) i czarterowe stanowią blisko 1/3 obecnego ruchu z Lotniska Chopina. To blisko 5 mln pasażerów. Wygonienie ich, o czym dyrektor Szpikowski delikatnie wspomina, może być bardzo dużym problemem - wyjaśnia Kunz.

I pyta: - Czy potencjalny klient, który chciałby lecieć czarterem na wymarzony urlop, a lubi lecieć z lotniska blisko miejsca zamieszkania i kupić coś w sklepie bezcłowym, naprawdę będzie skłonny latać z Radomia. To już nie jest nawet kwestia pieniędzy, które musi wydać na dojazd - zauważa.

Niezgodne z praktyką

Michał Mazur z PwC twierdzi, że lokalizacja Radomia jako lotniska uzupełniającego dla Okęcia do czasu uruchomienia CPK, jest niezgodna z praktykami rynku lotniczego. - W zeszłym roku w raporcie o dynamice rynku lotniczego wskazywaliśmy, że w praktyce europejskiej, w sensie biznesowym, jest lokalizacja lotnisk pomocniczych czy centralnych nie dalej niż 50 km od centrum metropolii, bo wiąże się z podróżą do 45 minut pociągiem - zaznaczył Mazur.

I przypomniał, że średnia takiej lokalizacji wynosi w Europie Zachodniej 22 km.

Modlin: potrzeba 360 mln zł

Wyboru Radomia nie akceptuje też Marek Miesztalski, przewodniczący rady nadzorczej lotniska w Modlinie. - Trudno mi zrozumieć, w jaki sposób radomskie lotnisko oddalone o 100 km od Warszawy ma być lepiej skomunikowane ze stolicą niż port w Modlinie, oddalony od stolicy zaledwie o 35 kilometrów. Trwa budowa bocznicy kolejowej, dzięki której pasażerowie dojadą pod sam terminal - podkreśla.

Miesztalski dodaje, że radomskie lotnisko położone jest blisko osiedli mieszkaniowych, dlatego "mówienie, że nie będzie ono uciążliwe dla mieszkańców Radomia, jest nieporozumieniem". Jego zdaniem, lokalizacja lotniska w Modlinie "nie tylko nie jest uciążliwa dla okolicznych miejscowości, ale przede wszystkim pozwala na jego rozbudowę".

- Dzisiaj, gdybyśmy chcieli rozbudować Modlin do skali 10 mln pasażerów, a więc trzy razy więcej, niż Radom, będzie to kosztować maksymalnie ok. 357 mln - 360 mln zł. Łącznie z budową nowej drogi startowej, obok obecnie istniejącej - zapewnia Miesztalski.

Rządzi PO i PSL

Modlin bez dodatkowych inwestycji może nie utrzymać się na rynku. W efekcie, po przeniesieniu ruchu do Centralnego Portu Komunikacyjnego i zamknięciu Lotniska Chopina, Warszawa zostanie pozbawiona szybkiego dostępu do jakiegokolwiek lotniska.

W ubiegłym roku lotnisko w Modlinie obsłużyło prawie trzy miliony pasażerów, lotnisko w Radomiu - dziewięć tysięcy.

- Technicznie lotnisko w Modlinie można rozbudować aż do 40 milionów pasażerów. Tam nie ma ograniczeń środowiskowych, w pobliżu nie mieszkają ludzie. Podstawową wadą tego lotniska jest jednak to, że rządzi nim PO i PSL - mówi Furgalski.

W rzeczywistości właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), rządzone przez PO-PSL województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (30,39 proc. udziałów), które zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina, oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

Radomskie lotnisko jest jedynym portem lotniczym użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł. Od kilku lat lotnisko szuka inwestora, który zrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne.

Autor: tol//dap / Źródło: tvn24bis.pl, Fakty TVN, Fakty po Południu, PAP

Źródło zdjęcia głównego: tvn24

Pozostałe wiadomości

Agencja Moody's obniżyła rating USA, powołując się na niepowodzenia kolejnych administracji w powstrzymaniu rosnącej fali zadłużenia - poinformowała agencja Associated Press.

Decyzja w sprawie ratingu USA. "Ogromne deficyty"

Decyzja w sprawie ratingu USA. "Ogromne deficyty"

Źródło:
PAP

Stany Zjednoczone i Unia Europejska przełamały dotychczasowy impas dotyczący ceł i rozpoczęły zaawansowane negocjacje, by zapobiec wprowadzeniu taryf celnych, które prezydent Donald Trump miał nałożyć na europejskich partnerów - poinformował "Financial Times", powołując się na unijne dokumenty oraz źródła zbliżone do sprawy.

Media: USA i Unia przełamały impas w sprawie ceł

Media: USA i Unia przełamały impas w sprawie ceł

Źródło:
PAP

Kibice letnich igrzysk olimpijskich, które odbędą się w 2028 roku w Los Angeles, mogą mieć okazję skorzystać z latających taksówek - podaje BBC. Wprowadzenie takiego rozwiązania promują organizatorzy imprezy sportowej. Konieczne są jednak odpowiednie zgody.

Na stadion latającą taksówką. Szykują się na dużą imprezę

Na stadion latającą taksówką. Szykują się na dużą imprezę

Źródło:
BBC

Władze Tanzanii poinformowały o przeznaczeniu równowartości ponad miliona dolarów na rozpoczęcie budowy międzynarodowego lotniska w okolicy słynnego Parku Narodowego Serengeti. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych rezerwatów przyrody w Afryce.

W okolicy słynnego parku narodowego ma powstać nowe lotnisko

W okolicy słynnego parku narodowego ma powstać nowe lotnisko

Źródło:
PAP, tvn24.pl

W ciągu ostatniego roku majątek króla Karola III wzrósł o 30 milionów funtów, co dało mu awans o 20 miejsc w rankingu "The Sunday Times Rich List". Zestawienie najbogatszych ludzi w Wielkiej Brytanii, podobnie jak przed rokiem, otwiera Gopi Hunduja wraz z rodziną.

Najbogatsi ludzie w Wielkiej Brytanii. Król Karol z awansem

Najbogatsi ludzie w Wielkiej Brytanii. Król Karol z awansem

Źródło:
BBC

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega, że "każda próba podszycia się pod ZUS to przestępstwo", za które grozi kara od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. Zaznacza też, że oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody działań i apeluje do klientów, by byli ostrożni i nie dali się nabrać na manipulacje.

"To przestępstwo". ZUS alarmuje

"To przestępstwo". ZUS alarmuje

Źródło:
tvn24.pl

W piątkowym losowaniu w Eurojackpot nie padła główna wygrana. Kumulacja rośnie do 120 milionów złotych. W Polsce odnotowano dwie duże wygrane w wysokości prawie 700 tysięcy złotych. Oto wyniki losowania Eurojackpot z 16 maja 2025 roku.

Dwie duże wygrane w Eurojackpot w Polsce

Dwie duże wygrane w Eurojackpot w Polsce

Źródło:
tvn24.pl

Niespodziewany przełom w napięciu handlowym pomiędzy USA a Chinami wywołał falę aktywności w chińskich fabrykach i portach. Firmy w obydwu krajach spieszą się, aby jak najlepiej wykorzystać ogłoszone na początku tego tygodnia 90-dniowe zawieszenie ceł.

Walka z czasem o wykorzystanie 90-dniowego okna

Walka z czasem o wykorzystanie 90-dniowego okna

Źródło:
CNN

Amerykański koncern Microsoft zaoferował Komisji Europejskiej, że jego pakiet Office bez aplikacji Teams będzie tańszy, niż sprzedawany razem z tą aplikacją. To reakcje firmy na groźbę kary ze strony Brukseli.

Gigant chce uniknąć kary. Składa propozycję

Gigant chce uniknąć kary. Składa propozycję

Źródło:
PAP

Ukraina straciła ponad 770 milionów dolarów na nieudanych zakupach broni - ujawnił "Financial Times", zaznaczając, że wiele zamówionego sprzętu nigdy nie dotarło. To znaczący cios dla budżetu Kijowa, który na uzbrojenie wydał już od 6 do 8 miliardów dolarów.

Nieudane zakupy zbrojeniowe i ogromne straty Ukrainy

Nieudane zakupy zbrojeniowe i ogromne straty Ukrainy

Źródło:
PAP

Chińskie władze zatwierdziły budowę 10 nowych reaktorów jądrowych za 200 mld juanów (27,7 miliardów dolarów) o łącznej mocy około 12 tysięcy MW - podał japoński tygodnik "Nikkei Asia". Do 2030 roku Chiny mogą zostać światowym liderem w produkcji energii jądrowej.

Chiny chcą wyprzedzić USA. Jest zgoda na 10 reaktorów

Chiny chcą wyprzedzić USA. Jest zgoda na 10 reaktorów

Źródło:
PAP

Podczas wizyty Donalda Trumpa w Abu Zabi ogłoszono współpracę w zakresie rozwoju sztucznej inteligencji (AI) pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Umowy, których wartość oszacowano na ponad 200 miliardów dolarów, obejmują między innymi budowę największego poza granicami USA, kampusu sztucznej inteligencji, którego moc docelowa wyniesie 5 GW.

Amerykańskie zaawansowane technologie trafią do Emiratów

Amerykańskie zaawansowane technologie trafią do Emiratów

Źródło:
PAP, Reuters

Japoński producent samochodów Nissan ogłosił, że jest otwarty na współdzielenie swoich fabryk na całym świecie z chińską państwową firmą Dongfeng w ramach reorganizacji swojego biznesu.

Japoński koncern motoryzacyjny chce dzielić fabryki z chińską firmą

Japoński koncern motoryzacyjny chce dzielić fabryki z chińską firmą

Źródło:
BBC

Prezydent Donald Trump nie jest zadowolony z planu prezesa Apple, Tima Cooka. Koncern planuje produkcję iPhone'ów przeznaczonych na rynek amerykański w nowo wybudowanych zakładach w Indiach. - Wczoraj miałem mały problem z Timem Cookiem – powiedział prezydent USA w czwartek w Katarze.

Trump ma "mały problem" z szefem Apple'a

Trump ma "mały problem" z szefem Apple'a

Źródło:
CNN, PAP

Dyrektor finansowy sieci supermarketów Walmart zapowiedział podwyżki w sklepach ze względu na cła wprowadzone przez Donalda Trumpa. - Nigdy wcześniej nie było historycznego precedensu, aby ceny rosły tak wysoko i tak szybko - stwierdził John David Rainey.

"Tak wysoko i szybko". Amerykańska sieć ostrzega przed skutkami ceł Trumpa

"Tak wysoko i szybko". Amerykańska sieć ostrzega przed skutkami ceł Trumpa

Źródło:
PAP

Wiele państw zaktualizowało wytyczne dla turystów chcących odwiedzić USA. Po przejęciu władzy przez Donalda Trumpa zmieniła się atmosfera i pojawiły się problemy - wskazuje BBC. I podaje zestawienie miejsc, które z powodzeniem zastąpią popularne amerykańskie destynacje.

Turystyczny efekt Donalda Trumpa. Oto alternatywy dla USA

Turystyczny efekt Donalda Trumpa. Oto alternatywy dla USA

Źródło:
BBC

Maj to czas pierwszych komunii świętych. Rodzice i opiekunowie skupiają się na przygotowaniu dziecka do przyjęcia tego sakramentu i do urządzenia tradycyjnego przyjęcia po tym wydarzeniu. Często nie zdają sobie jednak sprawy, że powinni przyjrzeć się, czy od prezentów, które otrzymała ich pociecha, należy zapłacić podatek od darowizny. Z danych Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że tylko w 2023 roku było prawie 15 tysięcy anonimowych donosów w sprawie podarunków z okazji komunii świętych.

Podatek od prezentów komunijnych. Kiedy trzeba go zapłacić

Podatek od prezentów komunijnych. Kiedy trzeba go zapłacić

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Według badania IBRiS, z powodu rosnących kosztów życia około 40 procent Polaków rezygnuje z uczestnictwa w wiosennych weselach, a niemal co trzeci odmawia zaproszenia na komunię lub chrzest. Goście najczęściej planują przeznaczyć od 401 do 750 złotych na prezent dla młodej pary.

Z tego powodu Polacy odmawiają udziału w weselach

Z tego powodu Polacy odmawiają udziału w weselach

Źródło:
PAP