W niedzielę pociągi Pendolino wyjechały na tory. Po początkowych kłopotach - z przedsprzedażą biletów, kontraktem z producentem - składy będą wozić pasażerów między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Oto kilka najważniejszych faktów, także dla pasażerów.
1. Gdzie i jak długo?
Pociągi EIC Premium (Pendolino) połączą północ z południem Polski, kursując między Trójmiastem, Warszawą, Krakowem, Katowicami, jak też Wrocławiem. Czas podróży z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie ok. dwie i pół godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia 3 godz. 40 minut.
Dziś z Warszawy do Katowic i Krakowa jedzie się prawie 3,5 godz.. Zaś ze stolicy do gdańska nawet 6 godzin.
2. Bilety
Ceny biletów na podróż Pendolino zaczynają się od 49 zł. Po wyczerpaniu puli najtańszych biletów pasażerowie mogą skorzystać z rabatów 30, 20 i 10 proc. w przedsprzedaży. Liczba takich biletów jest również ograniczona, po wyprzedaniu biletów w niższych cenach zaczną obowiązywać stawki bazowe. Cennik uwzględnia wszelkie ulgi ustawowe, np. dla uczniów i studentów. Co ważne, także od najtańszych biletów można odliczyć ulgę studencką (51 proc.) czy uczniowską (37 proc.). Jak informuje PKP Intercity, ze zniżek skorzystają także osoby dysponujące Kartą Dużej Rodziny. Każdy pasażer podróżujący z dzieckiem w wieku do 16 lat automatycznie otrzymuje ulgę w wysokości 32 proc. w ramach Biletu Rodzinnego.
Średnia cena biletu na Pendolino ze stolicy do Krakowa i Katowic wynosi 129,2 zł, a z Warszawy do Trójmiasta 128,8 zł. Najdroższymi połączeniami są te z Krakowa i Katowic na wybrzeże. Najtańsze bilety kosztują 98 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena dla tych tras to 171,6 zł.
3. Ważne w pociągu
Istotne zastrzeżenie - w składach pojechać może tylko tyle osób, ile jest miejsc siedzących. W związku z tym warto pamiętać, że bilet trzeba kupić wcześniej. Można to zrobić przez internet, w biletomatach na dworcach i w kasach biletowych. Co ważne, nie można kupić biletu u konduktora. I tutaj uwaga - jazda bez biletu (nawet jeśli będziemy chcieli kupić go u konduktora) wiąże się z naliczeniem przez przewoźnika kary w wysokości 650 zł. Taką karę zawiera rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 20 stycznia 2005 r.
Co ważne, przewoźnik poinformował jednak, że osoby niepełnosprawne wybierając podróż Pendolino będą miały możliwość zakupu biletu również u konduktora na pokładzie pociągu. Zapłacą jedynie za bilet, bez opłaty za jego wystawienie.
4. Dwie klasy
Pociągi Premium, czyli Pendolino oferują dwie klasy: pierwszą i drugą. Na pokładzie znajdują się łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej. Pociągi oferują pasażerom rozkładane fotele w obu klasach, indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne przy każdym miejscu. W pociągach znalazła się też część barowa, tzw. Wars. Ponadto każdy pasażer otrzyma poczęstunek: w kl. 2 będzie to napój (do wyboru), natomiast w kl. 1 dwa napoje (do wyboru) i przekąskę - informuje Intercity.
Do prowadzenia pociągów przeszkolono 120 maszynistów, obsługą pasażerów na pokładzie zajmie się ponad 130 konduktorów.
Autor: mn / Źródło: tvn24bis.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24