Blisko 200 kandydatów na kontrolera ruchu lotniczego będzie się szkolić w całym 2015 roku w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Aby zostać kontrolerem trzeba mieć ponadprzeciętną spostrzegawczość, refleks, odporność na stres oraz dobrze znać język angielski.
Jak powiedział PAP rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Mikołaj Karpiński, zawód kontrolera wymaga odpowiednich predyspozycji, w tym m.in. dobrego stanu zdrowia i bardzo dobrej znajomości języka angielskiego. Kandydat musi mieć minimum wykształcenie średnie maturalne, warunkiem niezbędnym jest też niekaralność. - Wszyscy, którzy chcą zdobyć zawód kontrolera ruchu lotniczego, powinni wyróżniać się także szybkością w podejmowaniu decyzji, ponadprzeciętną spostrzegawczością, refleksem i dobrą orientacją w przestrzeni. Niezbędna jest oczywiście znajomość języka angielskiego, ale także odporność na stres i umiejętność współpracy w zespole - powiedział Karpiński.
Specjalne warunki pracy
Dyżur kontrolera ruchu lotniczego zasadniczo trwa 7,5 godziny. Ale po maksymalnie dwóch godzinach pracy kontroler musi mieć obowiązkową godzinną przerwę, by następnie powrócić do pracy. W tym czasie może skorzystać z basenu, czy siłowni, jakie znajdują się na ternie PAŻP. Agencja obecnie zatrudnia ok. 500 kontrolerów. Rozwój ruchu lotniczego w Polsce i nad Polską wymaga większej liczy kontrolerów i uzupełnienia kadry pracowniczej, dlatego PAŻP prowadzi rekrutację na te stanowiska. Jak powiedział rzecznik, pod koniec marca 27 kandydatów na kontrolera ruchu lotniczego rozpoczęło kurs podstawowy, otwierający drogę do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego. - Kandydaci przeszli pierwszy w tym roku nabór, przeprowadzony zgodnie z opracowanym w PAŻP długoletnim planem szkoleń na lata 2015–2019. Szkolenia odbywać się będą w Ośrodku Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego PAŻP w Warszawie oraz w jednostkach terenowych - powiedział.
PAŻP przeszkoli
Przez najbliższe miesiące kandydaci przejdą szkolenie teoretyczne i praktyczne, w trakcie którego każdy kolejny etap zdobywania wiedzy i umiejętności kończy się egzaminem. Wieloetapowe szkolenie będzie prowadzone według nowych, znacznie zmodernizowanych programów i planów szkolenia w jednostce, lepiej dostosowanych do środowiska pracy kontrolerów ruchu lotniczego. Kandydatów szkolą specjaliści, doświadczeni pracownicy PAŻP oraz instruktorzy będący jednocześnie kontrolerami ruchu lotniczego. - Aktualnie w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w ramach szkolenia wstępnego, szkoli się już 53 kandydatów na kontrolerów ruchu lotniczego, wyłonionych w poprzednich naborach. Ponadto do uzyskania licencji kontrolera przygotowuje się 47 osób posiadających licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego. Po przeprowadzeniu wszystkich planowanych na ten rok naborów, w ramach których wyłonionych zostanie ok. 80 nowych słuchaczy, pod koniec 2015 r. w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ma kształcić się blisko 200 kandydatów na kontrolerów- powiedział Karpiński. Dodał, że jeszcze w kwietniu PAŻP uruchomi kolejny nabór dla chętnych, którzy chcą być kontrolerami ruchu lotniczego. PAŻP odpowiada za bezpieczeństwo w polskiej przestrzeni powietrznej, także podczas startów i lądowań samolotów na polskich lotniskach. Jest jedyną firmą w Polsce zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego
Autor: km / Źródło: PAP