Firmy zainteresowane budową przekopu przez Mierzeję Wiślaną obejrzały w poniedziałek miejsce planowanej inwestycji. W wizji lokalnej uczestniczyło około 20 firm - poinformował inwestor, Urząd Morski w Gdyni.
Jak podała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, na Mierzei odbyło się spotkanie z potencjalnymi uczestnikami przetargu na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - część I".
Otwarcie ofert
- Uczestniczyło w nim około 20 firm, a jego celem było przede wszystkim umożliwienie obejrzenia terenu inwestycji po zakończeniu wycinki drzew. Spotkanie miało charakter dobrowolny, w jego trakcie była możliwość zadawania pytań obecnym na miejscu przedstawicielom Urzędu, niemniej jednak, ze względu na to, iż była to wizja lokalna, poproszono o przesłanie ich treści drogą elektroniczną - wyjaśniła rzeczniczka.
Dodała, że tak jak w przypadku wcześniejszych pytań, zostaną one zamieszczone wraz z odpowiedziami na "Platformie e-usług", w miejscu gdzie znajduje się cała dokumentacja przetargowa. Otwarcie ofert w pierwszej części przetargu, czyli na budowę kanału żeglugowego przewidziane jest na 15 kwietnia. Urząd jest również w trakcie opracowywania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o pozwolenie wodnoprawne na drugą część inwestycji, a mianowicie budowę toru podejściowego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.
Nowa droga wodna
Przekop kanału ma ruszyć jesienią. Celem przekopu - jak zaznacza Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej (MGWiŻŚ) - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.
Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.
Według proponowanych rozwiązań kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Budowa kanału potrwa do 2022 roku, jej koszt ma wynieść około 880 milionów złotych i ma zostać w całości pokryty z budżetu państwa. W ubiegłym tygodniu inwestor - Urząd Morski w Gdyni - przedstawił najnowsze szacunki, z których wynika, że kanał może kosztować znacznie więcej - 1,3 miliarda złotych.
Autor: mp/mmh / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24