Wyrywkowe sprawdzanie korespondencji pomiędzy sprzedawcami a klientami oraz kary dla nieuczciwych sprzedawców zapowiedziało Allegro po wykryciu, że niektórzy wystawcy namawiają do zakończenia transakcji z ominięciem platformy.
W styczniu Allegro przeprowadziło badania, które - jak poinformowała firm - ujawniły niezgodne z regulaminem serwisu zachowania. "Niektórzy namawiali klientów do dokonania zakupu poza Allegro, np. w innym sklepie internetowym. Inni promowali sprzedaż poza Allegro przez wysyłanie ulotek reklamujących inne sklepy. Zdarzało się też sprzeczne z przepisami o ochronie danych osobowych dopisywanie klientów do marketingowych baz danych bez stosownej zgody" - czytamy w komunikacie spółki.
Takie działania godzą w biznes Allegro, które pobiera prowizje od transakcji dokonanych za pośrednictwem serwisu. Ich wysokość jest obliczana na podstawie kilku czynników, takich jak ostateczna cena towaru, kategoria, w której był wystawiany, liczby sprzedawanych w ramach jednej oferty przedmiotów. Dla sprzedawców nieprowadzących profesjonalnych sklepów prowizja waha się od 1,5 proc., np. przy sprzedaży komputerów do aż 15 proc. przy handlu rzeczami należącymi do kategorii "rękodzieło, erotyka". Są też dodatkowe opłaty dla profesjonalnych handlarzy i sklepów.
Transakcje dokonywane poza serwisem oznaczają dla Allegro brak zarobku, więc teraz serwis postanowił walczyć z praktykami mającymi na celu ominięcie jego pośrednictwa. Mają w tym pomóc zmiany w regulaminie, doprecyzowujące, jakie działania zachęcające do transakcji poza serwisem stanowią naruszenie zasad.
Zgodnie z poprawioną wersją regulaminu, niedozwolone jest już m.in. składanie propozycji zakupu lub sprzedaży towaru poza Allegro czy zakładanie użytkownikom kont w sklepach internetowych.
Kary
Allegro wprowadziło też nowe kary. W zmienionym regulaminie jedną z sankcji "za złamanie zakazu promocji sprzedaży poza Allegro będzie – po wcześniejszym upomnieniu – obniżenie pozycji ofert danego sprzedawcy w rankingu trafności, a w ostateczności blokada sprzedaży oraz konta".
Żeby sprawdzić, którzy sprzedawcy są uczciwi, a którzy nie, firma zamierza wyrywkowo sprawdzać wiadomości przesyłane między stronami transakcji.
Firma zapowiedziała też kampanię informacyjną na ten temat i przypomniała, że uczciwi użytkownicy są chronieni np. przez specjalny Program Ochrony Kupujących.
Lider rynku
Allegro to największa platforma e-commerce w Polsce. Z danych Gemius z października 2016 r. wynika, że strona miała 15,9 mln użytkowników. Drugi wśród najchętniej odwiedzanych serwisów e-commerce, czyli porównywarka cen Ceneo.pl miał 9,2 mln, a trzeci sklep ze sprzętem elektronicznym euro.com.pl odwiedziło 4,3 mln.
Kolejne miejsca w zestawieniu Gemius zajmowały Mediaexpert.pl (4,2 mln), Zalando.pl (4,1 mln), Empik.com (4 mln), Domodi.pl (3,6 mln), Aliexpress.com (3,1 mln), Allani.pl oraz Skapiec.pl - po 2,9 mln.
Autor: ps / Źródło: tvn24bis.pl