W przypadku dużego AGD obserwujemy od wielu lat ewolucję technologii, bez nagłych skoków. Przyspieszenie dostrzegamy natomiast w takich urządzeniach jak oczyszczacze powietrza czy odkurzacze - powiedział dyrektor zarządzający Vestel Polska Andrzej Krop, sprzedawca sprzętu AGD i RTV różnych marek. Jak dodaje, zimą zainteresowanie oczyszczaczami było tak duże, że Polacy robili przedpłaty i czekali miesiącami na sprzęt.
Krop zwraca uwagę, że w przypadku, np. lodówek od lat mamy te same rozwiązania, zmienia się natomiast ich design czy klasa energetyczna. Podobnie jest z pralkami, w których od dawna nie mieliśmy gwałtownego przyspieszenia.
Sprzęt podłączony do sieci
Mimo że mówi się coraz więcej o urządzeniach podłączonych do sieci w ramach internetu rzeczy (IoT), to w Polsce tego typu sprzęty nie cieszą się obecnie popularnością.
- Chociaż patrząc na przykładzie pralek, czy połączymy się z nią przez aplikację, czy nie - nie ma większego znaczenia. To oczywiście będzie rosło ze względu na zbieranie danych na temat awaryjności czy wygodę użytkowania. To jednak nie jest sytuacja porównywalna z tą jaką mamy np. w telewizorach, że podłączenie do internetu daje nam wartości dodane - tłumaczył przedstawiciel Vestela. Zwraca jednocześnie uwagę, że w przypadku AGD rzadko dochodzi do nagłych zmian na rynku.
- W AGD sytuacja wygląda inaczej, ponieważ zmiana produktów w sklepach, przyzwyczajenie klienta i jego lojalność odgrywają dużą rolę. Polska w ogóle jest największym rynkiem produkcyjnym dużego AGD w Europie, co też ma wpływ - tłumaczył Krop dodając, że na rynku funkcjonuje wiele marek.
Smog nakręca popyt
Krop zwraca jednak uwagę, że są przypadki pokazujące, że z pewnymi produktami można zdecydowanie wejść na rynek. - W AGD wszystko wymaga czasu. Jednak są kategorie, które przebojem weszły na rynek np. oczyszczacze powietrza. Sprzedajemy je od 2006/2007 roku, jednak ich popularność znacznie zwiększyła się w ostatnim roku po doniesieniach o smogu. Informacje o zanieczyszczonym powietrzu wykreowały potrzebę. W styczniu wszystko nam się sprzedało i następną dostawę mieliśmy w dalszym czasie. Nie pamiętam sytuacji, abyśmy mieli zapisy na produkty, żeby ludzie robili przedpłaty i czekali cztery miesiące na sprzęt - to było nie do pomyślenia. To jest ciekawa kategoria, która pokazuje, że można wprowadzić na rynek nowy produkt - mówił Krop.
Zdrowy tryb życia
Przedstawiciel firmy Vestel zwrócił uwagę, że istotny wpływ na sprzedaż produktów mają zarówno trendy jak i poprawione technologie, które w nich wykorzystano. - Jest też pewna grupa kategorii, szczególnie w małym AGD, które bardzo szybko rosną np. odkurzacze bezprzewodowe. One zdobywają popularność ponieważ poprawiła się technologia i wydajność - zauważa.
Jego zdaniem, rośnie też zdecydowanie zainteresowanie mikserami do koktajli. - Bieganie, zdrowe żywienie staje się modne, do tego dochodzą sklepy ze zdrową żywnością, które również zdobywają popularność. Ludzie coraz bardziej chcą to kupować i żyć zdrowo - ocenił Krop. Odnosząc się do rynku telewizorów zwrócił uwagę na technologię smart, która jest obecna na rynku od kilku lat, jednak jej popularność stopniowo rośnie wraz z pojawieniem się nowych funkcji i możliwości.
Wysokie ceny
- W telewizorach za nowość można wciąż uznać technologię smart, której udział w sprzedaży w Polsce wynosi już 50 procent. Coraz więcej ludzi zaczyna korzystać z tych funkcji, ponieważ parę lat temu kupowali urządzenia z funkcjami smart, ale ich nie używali. Istotne są też technologie typu OLED, które wchodzą, ale potrzeba tu przekroczenia pewnej masy krytycznej i poziomów cen. Do czasu, kiedy te rozwiązania będą bardzo drogie, ich sprzedaż utrzyma na niskim poziomie. Podobnie jest z technologiami 4K i 8K - mówił. Krop podsumował, że obecnie rynek dużego sprzętu AGD w Polsce to ok. 5 mln sprzedanych sztuk rocznie. W tym samym czasie sprzedaje się ok. 2,3 mln telewizorów.
Autor: msz/ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock