Amerykańskie linie lotnicze United Airlines zamówiły 50 samolotów Airbus A321XLR, które mają latać z USA do Europy. To kolejny przewoźnik ze Stanów Zjednoczonych, który zdecydował się na maszyny europejskiego producenta - informuje Reuters.
Zamówienie jest szacowane na 7 mld dolarów, a samoloty Airbusa mają zastąpić w 2024 roku Boeingi 757-200.
Samoloty z Europy
Boeing na razie nie chce wprowadzać nowych jednorzędowych (jedno przejście pomiędzy fotelami) samolotów, takich model 757, którego konkurentem jest A321. Zamiast tego amerykański producent woli skupić się na dwurzędowej maszynie, nazywanej obecnie NMA, której inauguracja miała nastąpić w 2020 roku. Te plany zostały jednak odroczone z powodu problemów Boeinga z samolotami 737 MAX, po dwóch katastrofach z ich udziałem.
Przedstawiciel United Airlines Andrew Nocella podkreślił w rozmowie z reporterami, że linie wciąż dość blisko współpracują z Boeingiem i rozważają zamówienie samolotów NMA.
Ostatnio coraz częściej się jednak zdarza, że amerykańskie linie lotnicze decydują się na samoloty europejskiego producenta. Do tej pory floty największych przewoźników zza oceanów w głównej mierze składały się z maszyn produkowanych na terenie USA.
W przypadku United Airlines z 779 samolotów aż 612 (79 proc.) pochodzi z fabryk Boeinga, w Delta Airlines 609 z 910 (67 proc.) maszyn wyprodukowały amerykańskie Boeing i McDonnell Douglas, a w Southwest Airlines latają same Boeingi (748 sztuk).
Samoloty Airbusa w ostatnim czasie oprócz United zamówiły jeszcze American Airlines, JetBlue Airways oraz Spirit Airlines - cała trójka zdecydowała się na model A320neo. Linie United zamówiły jeszcze szerokokadłubowy model A350, który ma zacząć latać dla przewoźnika od 2027 roku.
Airbus liderem
Jak podawała w lipcu agencja AP, w pierwszej połowie 2019 roku Boeing odnotował 37-procentowy spadek w realizacji zamówień w związku z koniecznością uziemienia swych popularnych maszyn po dwóch katastrofach z ich udziałem; na czoło wyścigu potęg lotniczych wysunął się Airbus, którego dostawy wzrosły o 28 procent.
W 2018 roku Boeing dostarczył swoim klientom 806 samolotów. Airbus pod tym względem był o sześć maszyn gorszy.
Autor: kris//dap / Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe