T-Mobile Polska bezprawnie poinformowała konsumentów o podwyższeniu abonamentu – uznał UOKiK i nakazał operatorowi wypłatę rekompensat klientom. Urząd nałożył też na przedsiębiorcę 4,5 mln zł kary. Firma nie zgadza się z argumentami Urzędu i zapowiada odwołanie.
Jak podał Urząd, postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte w listopadzie 2014 roku po zawiadomieniach od konsumentów oraz na podstawie publikacji medialnych. Według Urzędu sprzeciw klientów wzbudziło podwyższenie wysokości abonamentu o 5 zł. Konsument mógł się zgodzić na nowe warunki, zrezygnować z usług, albo skorzystać z nowej oferty proponowanej przez przedsiębiorcę. Urząd ustalił, że operator T-Mobile Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów, zmieniając bezpodstawnie wysokość abonamentu i informując o tym klientów. Zdaniem UOKiK, treść zawartych z abonentami umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie dawała podstawy do dokonania takiej zmiany, gdyż nie zawierały one stosownej klauzuli modyfikacyjnej. Jak ocenił UOKiK, w ten sposób operator wprowadził klientów w błąd, a jednostronna zmiana warunków umowy naruszała dobre obyczaje, gdyż dotyczyła istotnych jej elementów.
Rekompensaty dla klientów
UOKiK zdecydował o nałożeniu na operatora obowiązku wypłaty konsumentom rekompensaty finansowej jako środka usunięcia skutków naruszenia adekwatnego do stwierdzonego bezprawnego działania przedsiębiorcy. Jak uzasadniał tę decyzję Łukasz Wroński, zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony Interesów Konsumentów, nadal trwają ekonomiczne i pozaekonomiczne skutki stosowanej przez T-Mobile Polska nieuczciwej praktyki rynkowej. - Każdy konsument dotknięty bezprawnym działaniem przedsiębiorcy podjął określoną decyzję rynkową: pozostał stroną umowy z operatorem i uiszcza wyższą opłatę abonamentową albo rozwiązał umowę z operatorem i zawarł nową umowę z innym dostawcą usług na odmiennych warunkach albo skorzystał z nowej oferty zaproponowanej przez operatora - wyjaśniał Wroński. - W związku z tym, wyłącznie na skutek zakwestionowanych działań T-Mobile Polska, konsumentom została odebrana możliwość korzystania z usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatora na warunkach jakie przewidywała zawarta umowa – dodał.
Tajemnica przedsiębiorstwa
Jak podał Urząd, T-Mobile Polska musi usunąć skutki niekorzystnej dla abonentów praktyki: każdy konsument, który dostał informację o jednostronnej zmianie wysokości abonamentu, powinien otrzymać 65 zł rekompensaty. Metoda obliczenia rekompensaty - wyjaśnił UOKiK - opiera się na danych zastrzeżonych przez T-Mobile Polska jako tajemnica przedsiębiorstwa i została szczegółowo opisana w decyzji. Urząd nakazał operatorowi opublikowanie decyzji Prezesa Urzędu na stronie internetowej, a na przedsiębiorcę została też nałożona kara w wysokości ponad 4,5 mln zł (4 501 666 zł). Rozstrzygnięcie UOKiK nie jest ostateczne, przysługuje od niego odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Firma odpowiada: odwołamy się do sądu
T-Mobile zapowiada, że skorzysta z tej drogi. "Interpretacja prawa przedstawiona przez UOKiK w decyzji nie znajduje oparcia w przepisach prawa unijnego, krajowego oraz w stałej praktyce urzędów czy operatorów telekomunikacyjnych i odwołamy się od niej do sądu" - napisała firma w oświadczeniu. Według firmy, wprowadzając zmiany, spełniła ona wszystkie warunki wymagane Prawem Telekomunikacyjnym, co - jak napisano w oświadczeniu - potwierdzają ekspertyzy wybitnych prawników oraz stanowisko Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. "Co więcej, informacja o takim sposobie wprowadzania zmian była zamieszczona przez sam UOKiK na stronach internetowych urzędu. Wskazywano jedynie na konieczność odpowiedniego poinformowania abonentów i udostępnienia im możliwości rozwiązania umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów – oba warunki zostały przez nas spełnione" - głosi oświadczenie T-Mobile.
Autor: km / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: CC BY SA Wikipedia | Lowdown