Święta to m.in. czas obdarowywania bliskich prezentami - obok tych wymarzonych zdarzają się też niestety nietrafione. Robiąc świąteczne zakupy pamiętajmy, że polskie prawo co do zasady nie nakazuje sprzedawcy przyjęcia zwrotu towaru, jeśli został on kupiony w sklepie stacjonarnym.
Rzeczywiście w okresie świątecznym nasila się temat niechcianych prezentów i możliwości ich zwrotu. Niestety żadne przepisy nie nakazują sprzedawcy przyjęcia zwrotu towaru, jeśli zakupu dokonujemy w sklepie stacjonarnym. Takie uprawnienie przysługuje tylko i wyłącznie w sytuacji, kiedy zakup jest dokonany na odległość (np. przez internet lub telefon), albo poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas prezentacji)" - mówi Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku Agnieszka Iwanowicz. Podkreśla jednocześnie, że wiele sklepów wychodzi naprzeciw konsumentom i proponuje wymianę towaru na inny, ewentualnie przyjęcie zwrotu w określonym przez sklep terminie. - Jeżeli sklep coś takiego proponuje, taka informacja zazwyczaj jest uwidoczniona przy kasie. Jeżeli takiej informacji nie widzimy, nie jesteśmy pewni - dopytajmy pracownika sklepu. Poprośmy też, aby taka informacja była zapisana na paragonie - radzi Iwanowicz.
Warto negocjować
- Zawsze możemy próbować negocjować - z właścicielem, z kierownikiem, z centralą danej firmy. Łatwiej będzie nam wynegocjować wymianę - na produkt w innym rozmiarze, kolorze, albo w takiej samej bądź wyższej cenie - za dopłatą. Natomiast sprzedawca też tego nie musi zrobić, to jest tylko i wyłącznie jego dobra wola - dodaje rzecznik. - Kiedyś dostałem od znajomego uchwyt do tabletu na szybę do samochodu. Tylko, że samochodu nie mam - do pracy dojeżdżam tramwajem. Tabletu też nie posiadam. Jedyne co mogłem zrobić z tym prezentem, to go sprzedać - opowiada spotkany na ulicy gdańszczanin. - W tym roku robię specjalny prezent dla mojego szwagra. Zacząłem od zbierania informacji, czego on tak naprawdę oczekuje i dopiero wtedy ruszyłem na zakupy - mówi inny. - Powinniśmy się trzy razy zastanowić, czy na pewno obdarowany będzie zadowolony - przypomina rzecznik konsumentów.
Autor: km / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstok