Black Friday przyniósł średnie obniżki na poziomie 3,6 procent. Blisko 60 procent sklepów internetowych w Polsce nie zmieniło w tym czasie cen - wynika z badania "Świąteczne Zakupy 2021", przeprowadzonego przez Deloitte.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że podobnie, jak w ubiegłych latach, obniżki w piątek, 26 listopada, czyli w Black Friday, miały raczej charakter symboliczny. W 2021 roku średnie obniżki wyniosły 3,6 proc., podczas gdy w 2020 roku były to przeceny na poziomie 3,4 proc., a w 2019 roku - 4,0 proc.
"Monitorowaliśmy strategie sprzedawców już na dwa tygodnie przed Black Friday. Pomiędzy piątkiem 12 listopada a piątkiem 26 listopada, różnica w obniżonych cenach analizowanych kategorii produktów wyniosła średnio 3,6 procent. W ubiegłym roku było to 3,4 procent, a dwa lata temu 4 procent, czyli widać, że strategie sprzedawców są konsekwentnie realizowane i przynoszą oczekiwane efekty" - powiedziała, cytowana w komunikacie, Anita Bielańska z Deloitte.
"W bardzo niewielu przypadkach obniżki były większe niż 5 procent. W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł niespełna 3,1 procent, więc możemy mówić, że ponownie w Black Friday wartość badanego koszyka produktów właściwie się nie zmieniła" - dodała.
Black Friday 2021
Za pomocą oprogramowania Dealavo Smart Prices konkretne oferty zostały wyszukane oraz podłączone do codziennego monitoringu. Łącznie przebadano 404 produkty, które znajdują się w ofercie 789 sklepów internetowych. W Black Friday, 26 listopada w przypadku 47 proc. produktów średnia cena spadła w porównaniu do tej z 19 listopada.
Z badania wynika, że największe spadki dotyczyły kategorii gier komputerowych i sięgnęły ponad 20 proc. W dół szły również ceny kosmetyków i akcesoriów do smartfonów.
"Rok temu przecenionych zostało 48 procent produktów, co pokazuje, jak niewiele się zmienia w tym obszarze. W przypadku jednej trzeciej produktów odnotowaliśmy wzrost cen, a 20 procent zostało bez zmian. Maksymalny spadek ceny, który udało się nam zidentyfikować, wynosił 36 procent, podczas gdy przekazy marketingowe mówiły nawet o 70-procentowych obniżkach" - zwrócił uwagę Jakub Kot, prezes Dealavo.
Z drugiej strony, jak zaznaczono, część z analizowanych sklepów zawyżyła ceny swoich produktów w Black Friday względem poprzedzającego tygodnia. Dotyczyło to około 10-15 proc. podmiotów.
Z badania wynika też, że około 57 proc. wszystkich sklepów internetowych nie uczestniczy aktywnie w promocjach na Black Friday. Pod tym względem najbardziej aktywni są sprzedawcy gier komputerowych, spośród których około 80 proc. komunikuje promocje tego dnia.
Eksperci Deloitte przyjrzeli się także fluktuacji cen w weekend i poniedziałek 29 listopada po Black Friday. "W Cyber Monday w stosunku do Black Friday 84 proc. cen pozostało bez zmian, co dziesiąta poszła w górę, a 6 proc. w dół, co ma przede wszystkim związek z wprowadzanymi na bieżąco korektami" - czytamy.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock