W 2021 roku na Boże Narodzenie wydamy średnio 2 129 złotych - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte. To więcej o 11 procent, czyli o ponad 200 złotych w porównaniu do kwoty deklarowanej przed rokiem. Jak podano, 70 procent budżetu świątecznego stanowią wydatki na żywność oraz prezenty.
Badanie "Zakupy świąteczne 2021" przeprowadzono metodą CAWI (online) w dniach 1-18 listopada 2021 roku, wśród blisko 1 tys. respondentów, którzy ukończyli 18 lat.
W drugim roku pandemii Polacy przewidują wzrost swoich wydatków okołoświątecznych. "Przede wszystkim zwiększy się koszyk związany z podróżami, co jest naturalne, biorąc pod uwagę, że w poprzednie święta podróże z powodu obostrzeń były mocno ograniczone. Na ten cel przeznaczymy średnio 333 zł, czyli o ponad 55 proc. więcej niż w minionym roku" - czytamy.
Boże Narodzenie 2021. Prezenty
Autorzy badania zwrócili uwagę, że nie będziemy oszczędzać na żywności i napojach. "Zamierzamy wydać na nie 944 zł i średnio będzie to koszt o 10 proc. wyższy niż w ubiegłym roku. Z kolei prezenty pochłoną podobną do zeszłorocznej sumę 546 zł (wzrost o 2 proc.). Przyjemności oraz rozrywka będą nas kosztować średnio 306 zł (spadek o 3 proc.)" - wskazano.
Jak wynika z badania, w tym roku każdy Polak zamierza kupić średnio 7 prezentów. Przede wszystkim będą to upominki dla dzieci (63 proc.), na nie także zostanie przeznaczona największa część budżetu (48 proc.). Równie hojnie obdarowani zostaną partnerzy, mężowie, żony (61 proc.). Ponadto 56 proc. badanych planuje przygotować niespodziankę dla rodziców.
Na prezent najczęściej kupowane będą kosmetyki i perfumy oraz pomoce pielęgnacyjne. Taką odpowiedź wskazało 56 proc. respondentów. Popularnymi podarunkami będą również zabawki, gry (50 proc.), akcesoria elektroniczne oraz książki (46 proc.). "Urządzenia elektroniczne ogólnie będą kupowane rzadziej, zwłaszcza te droższe – komputery, konsole, głośniki, osobiste urządzenia muzyczne czy e-czytniki" - zaznaczono. Jak wynika z badania, ponad 85 proc. osób nie planuje zakupu tych urządzeń.
Niemal połowa, bo 47 proc. budżetu świątecznego Polaków zostanie wydana na zakupy przez internet. "Kategorie produktów, które najczęściej będą kupowane przez internet, to te związane z podróżami i spędzaniem czasu wolnego (71 proc.), związane z hobby oraz zabawki i książki (63 proc.), a także akcesoria elektroniczne (64 proc.)" - czytamy. W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje (85 proc.).
Autorzy badania zwrócili uwagę, że coraz więcej z nas planuje zakupy wcześniej. "W listopadzie chciało to zrobić 27 proc i jest to ogromny skok w porównaniu do roku poprzedniego (12 proc). Black Friday był dodatkową okazją do zakupów świątecznych dla około 1 na 10 osób. W grudniu średnio dwóch na trzech Polaków planuje zakupy świąteczne, najwięcej osób (54 proc) zamierza zdążyć do 25 grudnia" - podano.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock