Do 30 czerwca 2020 roku przedsiębiorcy mogą prowadzić ewidencję odpadów w formie papierowej - wynika z uchwalonej na początku stycznia przez Sejm noweli ustawy w tej sprawie. Będzie ona musiała być później wprowadzona do rejestru BDO.
Nowela dotycząca ewidencjonowania odpadów czeka jeszcze na akceptację Senatu i prezydenta. Była ona inicjatywą posłów PiS i - jak podkreślali autorzy - odpowiadała na postulaty branży śmieciowej, szczególnie małych i średnich przedsiębiorców ws. konieczności ewidencjonowania odpadów za pomocą BDO.
Zgodnie z przepisami, firmy zajmujące się gospodarką odpadami, czyli odbiorem, transportem, przetwarzaniem odpadów - muszą być zarejestrowane w BDO i za pomocą tej platformy od 1 stycznia 2020 roku elektronicznie "rozliczać" się z odpadów.
Na papierze i elektronicznie do BDO
Znowelizowana ustawa ma pozwolić przedsiębiorcom do końca czerwca 2020 roku prowadzić ewidencję odpadową również w formie papierowej. Nie oznacza to jednak, że te dokumenty nie będą musiały znaleźć się w BDO. Zgodnie z nowelą mają one być wprowadzane do Bazy niezwłocznie i należy to zrobić najpóźniej 31 lipca 2020 r.
Przedstawiciele partii rządzącej tłumaczyli, że to rozwiązanie ma pozwolić firmom lepiej dostosować się do nowych wymogów np. w przypadku, kiedy z braku odpowiedniej infrastruktury technicznej nie mogą jeszcze w pełni korzystać z BDO.
Nowela przewiduje ponadto, że w przypadku awarii BDO przedsiębiorcy będą mogli sporządzać dokumenty dot. ewidencji odpadów w formie papierowej lub elektronicznej prowadzonej poza Bazą. Firmy będą miały obowiązek wprowadzenia informacji do BDO niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w 30 dni od dnia jej usunięcia.
Jak zapewniał podczas prac w Sejmie wiceminister klimatu Ireneusz Zyska, rejestr BDO działa bez zastrzeżeń. Ministerstwo informowało ponadto, że w bazie zarejestrowanych jest obecnie ponad 177 tys. podmiotów.
Co to jest BDO?
BDO (Baza Danych Odpadowych) to baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami. Pozwala na gromadzenie informacji o odpadach i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych - dowiadujemy się ze strony rządowej.
Rejestr BDO prowadzony jest przez marszałków województw, którzy wpisują do niego przedsiębiorców na ich wniosek lub z urzędu (w zależności od rodzaju prowadzonej działalności).
Rejestr BDO - kto musi się wpisać?
Do Rejestru BDO muszą się wpisać przedsiębiorcy, którzy:
wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
wprowadzają produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
produkują lub importują opakowania, albo kupują je od firm unijnych.
"W przypadku BDO nie ma znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które mają obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane" - czytamy na stronie rządowej.
Z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO są zwolnione m.in. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub przedsiębiorcy, którzy wytwarzają jedynie odpady komunalne i są objęci systemem ich odbioru (np. drobne usługi, działalność administracyjno-biurowa, kancelarie prawne i biura rachunkowe). Oprócz tego firmy, które podpiszą umowę na świadczenie usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw.
Autor: kris / Źródło: tvn24bis.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock