Głuchota nie może wykluczać nikogo z udziału w rynku finansowym, przekonuje Narodowy Bank Polski i rusza z kampanią, która ma zapoznać społeczeństwo z leksykonem ekonomicznych pojęć, podanych w języku migowym. Do akcji przyłączyli się znani aktorzy, sportowcy i politycy.
Słownik z takimi pojęciami jak: popyt, podaż, czy np. bankomat, wyrażonymi w języku migowym nie jest nowy. Pierwsza wersja została opracowana przez NBP i Polski Związek Głuchych w 2011 r., jako "Leksykon terminów ekonomicznych i bankowych w języku migowym".
Teraz bank centralny idzie dalej, prezentując spoty, w których słowa "migają" znane postaci życia publicznego.
Znani migają
W tym tygodniu w mediach ruszyła więc kampania społeczna "NBP nie wyklucza". W spotach telewizyjnych występują Ewa Błaszczyk i Jerzy Radziwiłowicz.
W filmach publikowanych w internecie, na stronie nbpniewyklucza.pl, zagrali z kolei m.in.: Cezary Żak, Artur Barciś, Krzysztof Globisz i Marian Dziędziel.
Na stronie internetowej akcji ma się też znaleźć, jak zapowiada NBP, duży moduł informacyjny dla osób pracujących w usługach i sektorze bankowym. Będzie dotyczył praw i funkcjonowania osób niepełnosprawnych na rynku.
Ok. 100 haseł, a dają swobodę
W ramach projektu wydano około 2 tys. egzemplarzy słownika w wersji papierowej i 2 tys. na płytach, które zawierają ok. 100 haseł. Oprócz tego jest on dostępny w internecie na stronach Polskiego Związku Głuchych i NBP. Słownik w sposób przystępny tłumaczy pojęcia ekonomiczne i bankowe, np. bilans składa się ze znaków "całkowity" + "wynik", a deweloper - "firma" + "budowlana".
Akcje takie jak "NBP nie wyklucza" mają na celu pomoc niepełnosprawnym w samodzielnym i swobodnym korzystaniu z usług finansowych.
Monety z serii "Europa bez barier"
Kontynuacją akcji NBP jest wprowadzenie przez bank centralny do obiegu monety upamiętniającej 50-lecie działalności Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym. To najstarsza i jedna z największych organizacji pomagającej tym osobom oraz ich rodzinom. Nakład monety srebrnej wyniesie do 25 tysięcy sztuk, natomiast dwuzłotówki ze stopu Nordic Gold - do 800 tysięcy sztuk. To druga seria monet, promująca działania związane z zapobieganiem wykluczeniu społecznemu ze względu na niepełnosprawność. Pierwsze monety z serii "Europa bez barier – 100-lecie Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi" zostały wydane w 2011 r.
Jak informuje Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, w 2011 r. liczba osób niepełnosprawnych wynosiła ponad 4 miliony, czyli 12,2 proc. ludności kraju, a ponad 3 miliony osób posiadało prawne potwierdzenie niepełnosprawności. Prawie 30 proc. osób z niepełnosprawnością pracuje.
Autor: ewj//kdj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock | nbpniewyklucza.pl