- W 2007 roku, po raz pierwszy od wielu lat, grupa PKP nie przyniesie strat. W przyszłym roku nakłady na nowe inwestycje kolejowe wzrosną ponad dwukrotnie, do ok. 4,5 mld zł – poinformował minister transportu Jerzy Polaczek.
- Oceniając wyniki po trzech kwartałach mogę powtórzyć to zapewnienie i cel, jakim jest osiągnięcie pod koniec 2007 roku, po raz pierwszy od wielu, wielu lat, zbilansowanego w pełni wyniku finansowego grupy PKP bez straty, które w ostatnich latach przekraczały niejednokrotnie dwa mld zł rocznie – mówił minister.
Przypomniał, że drugi rok z rzędu rośnie zarówno wielkość kolejowych przewozów pasażerskich, jak i towarowych, a nakłady na inwestycje na kolei systematycznie wzrastają. Do końca września tego roku kolej przewiozła ok. 161 mln pasażerów, o 4,2 mln więcej niż w tym samym czasie w 2006 roku. W 2005 roku, gdy spadek był najgłębszy, było to 155 mln osób w ciągu trzech kwartałów.
Prezes grupy PKP Andrzej Wach poinformował, że gdyby nie obsługa starych długów, która kosztuje grupę rocznie ok. 250 mln zł, wynik spółki byłby w granicach zera, przy przychodach powyżej 10 mld zł rocznie. Po dziewięciu miesiącach tego roku dziewięć z 11 spółek grupy PKP przyniosło zysk. Cztery lata temu zysk miały tylko trzy spółki.
- Wreszcie kolej może funkcjonować w kategoriach biznesowych. Rozwiązane zostały takie problemy, jak finansowanie przewozów regionalnych i międzyregionalnych oraz – co bardzo ważne dla poprawy konkurencyjności różnych gałęzi transportu – od dwóch lat jest dofinansowanie z budżetu działalności operacyjnej Polskich Linii Kolejowych. To rokuje dobre nadzieje – uważa prezes Wach.
Do najbardziej dochodowych w grupie PKP, obok spółki PKP Linia Hutnicza-Szerokotorowa (44,8 mln zł zysku po 9 miesiącach roku), należy spółka PKP Intercity, której zysk w tym czasie zbliżył się do 35 mln zł. Zysk spółki PKP Polskie Linie Kolejowe to prawie 95 mln zł. Straty przynoszą PKP Przewozy Regionalne (33 mln zł) i Telekomunikacja Kolejowa (1,5 mln zł).
Polaczek przypomniał, że w projekcie przyszłorocznego budżetu zapisano 1,380 mld zł jako pożyczkę dla spółki PKP Przewozy Regionalne, aby mogła rozwiązać problem starych długów, ważących na sytuacji całej grupy. Pozwoli to również na rozpoczęcie inwestycji w tej spółce, głównie zakupów nowego taboru.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24