Spółka PKP Intercity wypłaci odszkodowania tym pasażerom połączeń EIC, których pociągi miały opóźnienia np. z powodów złych warunków atmosferycznych. Wcześniej przewoźnik odmawiał poszkodowanym podróżnym finansowej rekompensaty.
PKP Intercity zmieniło zdanie po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Trybunał stwierdził, że unijne prawo „nie przewiduje żadnych wyjątków od prawa do uzyskania ustalonej w nim wysokości rekompensaty za opóźnienie pociągu, jeżeli powstało ono na skutek działania siły wyższej”.
Oznacza to, że pasażerowie, którzy podróżowali składami PKP Intercity od 27 września 2012 roku do 26 września tego roku mogą ponownie występować o reklamacje.
Minimalna kwota odszkodowania wynosi 25 proc. ceny biletu jeżeli opóźnienie wynosiło od 60 do 119 minut. Natomiast, gdy opóźnienie jest większe niż 120 minut pasażerom należy się zwrot 50 proc. ceny biletu.
Odszkodowanie tylko z oryginałem biletu
Pasażerowie, którzy będą ubiegać się o odszkodowanie muszą dostarczyć oryginał biletu. Nie jest wymagane, aby towarzyszyło mu zaświadczenie o opóźnieniu. Wszystkie opóźnienia są zapisywane w systemie dyspozytorskim i na tej podstawie można zweryfikować punktualność określonego pociągu - nawet po wielu miesiącach od daty przejazdu.
Należy pamiętać, że powyższy przepis na terenie Polski obowiązuje obecnie wyłącznie w odniesieniu do pociągów międzynarodowych i krajowych Express InterCity (EIC).
Autor: msz/klim/ / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: PKP