Choć w rankingu najbardziej atrakcyjnych miast europejskich pod względem turystyki zakupowej Warszawa zajęła dopiero 28. miejsce, to w kategorii przystępności cenowej uzyskała najlepszy wynik. Wygrał Londyn. Tak wynika z badań m.in. Global Blue, eksperta w dziedzinie zakupów zagranicą i turystyki zakupowej na całym świecie.
Zwycięzca rankingu "Globe Shopper City Index – Europe" nie jest zaskoczeniem – Londyn to od lat najlepsze miejsce na zakupy. To wynik badań przeprowadzonych przez firmę analityczną Economist Intelligence Unit zajmującą się badaniem rynków, krajów i gospodarek wraz z magazynem "The Economist" i przy wsparciu Global Blue — eksperta w dziedzinie zakupów za granicą i turystyki zakupowej na świecie.
W rankingu 33. europejskich miast, najbardziej atrakcyjnych pod względem turystyki zakupowej, Warszawa znalazła się w końcówce – zajęła dopiero 28. miejsce. Wypadła słabo, bo jej ogólny wynik obniżyły bardzo niskie oceny w kategorii hoteli i transportu - ze względu na kiepską komunikację autobusową i kolejową z centrum miasta. Na 100 możliwych punktów Warszawa uzyskała 50,9.
Pierwsze miejsce nasza stolica zdobyła w kategorii przystępności cen, obliczanej na podstawie kosztu noclegu w hotelu 4-gwiazdkowym.
Londyn pokonał Paryż
Europejskie miasta oceniano na podstawie 38 kryteriów pogrupowanych w pięciu kategoriach: sklepy, ceny, wygoda, hotele i transport, kultura i atmosfera. Kryteria te oceniane były ilościowo, na przykład pod względem liczby lotów pasażerskich w ciągu roku, lub jakościowo, np. na podstawie prawdopodobieństwa uzyskania rabatów w sklepach.
Najlepsze wyniki – oprócz Londynu, który zdobył 67,3 pkt – uzyskały: Madryt (2. miejsce), Barcelona (3), Paryż (4) i Rzym (5. pozycja).
- Dzięki temu raportowi sklepy detaliczne i firmy handlowe będą mogły podejmować trafniejsze decyzje biznesowe. A podróżującym wersja online "Globe Shopper City Index" pozwoli na wybór miasta, które najlepiej odpowiada ich osobistym preferencjom zakupowym – powiedział Per Setterberg, dyrektor generalny Global Blue.
Od odkrywców do poszukiwaczy okazji
W jaki sposób ranking może być przydatny dla zwykłych turystów, udających się na zakupy za granicę?
Na stronie globeshopperindex.eiu.com, gdzie dostępne są pełne wyniki rankingu w każdej kategorii, są podpowiedzi dla różnych grup kupujących: Explorers (odkrywcy), Perfect Planners (zwolennicy perfekcyjnego planowania) czy Cool Hunters (poszukiwacze okazji).
am/fac
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia/David Illif/CC BY SA