LOT tnie koszty. Od czwartku pasażerowie podróżujący klasą ekonomiczną na rejsach europejskich będą płacić m.in. za posiłki. Nowe rozwiązania mają zapewnić dodatkowe oszczędności spółce, która chce być rentowna.
Jak poinformował Sebastian Mikosz, Prezes Zarządu PLL LOT., zmiany w ofercie spółki wynikają z wdrażanego planu restrukturyzacji. - To nie są jakieś dodatkowe rzeczy, robimy to, co zaplanowaliśmy - mówi Mikosz. O szczegółach planów oszczędnościowych przewoźnika jako pierwsi pisaliśmy w kwietniu.
Pasażer zapłaci
Jakie zmiany czekają zatem na pasażerów?
Do tej pory posiłki i napoje na pokładach samolotów polskiego przewoźnika były wliczone w cenę biletu. Jednak od 1 sierpnia pasażerowie podróżujących w klasie ekonomicznej na trasach po Europie, zapłacą za jedzenie.
Na rejsach europejskich trwających do 90 minut podróżny będzie mógł kupić kanapki i przekąski. Na rejsach do 120 w menu są dodatkowo sałatki, a na trasach trwających powyżej 120 minut w ofercie będą dania ciepłe.
Płatny dla podróżujących w klasie ekonomicznej na trasach po Europie będzie też alkohol. Jak tłumaczy LOT, ceny za posiłek zostały skalkulowane tak, aby były dostępne dla każdego pasażera. Według spółki są one niższe niż na lotniskach, czy w innych liniach. Cena kanapki to 10 zł, sałatek i wrapów 12 zł. Kawa kosztuje 8 zł, piwo 5 zł, a wino 10 zł. Prezes spółki nie chciał jednak ujawnić, ile firma zarobi z tytułu tych opłat.
Mikosz pytany, czy w związku z wprowadzeniem płatnego posiłku w klasie ekonomicznej nie obawia się porównań do niskokosztowych przewoźników, odpowiedział, że LOT oferuje więcej pasażerom, niż te linie. - Latamy na główne lotniska, bagaż nadawany jest bezpłatny, można się odprawić z nami na lotnisku również bezpłatnie - powiedział. Dodał, że linie amerykańskie, które od wielu lat oferują płatny posiłek na niektórych trasach, odnotowują zwiększone zainteresowanie pasażerów.
Dodatkowe usługi
Linia wprowadza także inne dodatkowe i płatne produkty i usługi dla swoich pasażerów dostępne w uruchomionym sklepie online. Wkrótce pojawi się także wersja mobilna strony lot.com oraz aplikacje na Androida i iOS, które mają ułatwić podróżnym rezerwacje biletów.
LOT poinformował także, że od 10 sierpnia loty długodystansowe będą wykonywane wyłącznie przez Dreamlinery, których spółka posiada 5.
Na krawędzie
PLL LOT, choć poprawia swoje wyniki, jest w trudnej sytuacji finansowej. Przewoźnik stracił w 2012 r. na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów, 146,5 mln zł. Strata netto w tym czasie sięgnęła blisko 400 mln zł. Spółka dokonała też odpisów w wysokości 479,5 mln zł. W drugiej połowie czerwca do Komisji Europejskiej został wysłany plan restrukturyzacji polskiego przewoźnika. Dokument ten warunkowo zatwierdził minister skarbu. LOT oczekuje dodatkowej pomocy publicznej w wysokości do 381 mln zł. W połowie grudnia MSP ujawniło, że LOT ma kłopoty finansowe, dlatego zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie 400 mln zł pomocy w pierwszej transzy. Resort pozytywnie zaopiniował wniosek PLL LOT. MSP uzależniło jednak udzielenie pomocy m.in. od prowadzonego przez KE postępowania w tej sprawie, ale także od sytuacji spółki. 400 mln zł pożyczki, które firma dostała w grudniu 2012 r., przeznaczono na spłatę przeterminowanych zobowiązań i pokrycie strat operacyjnych. Komisja Europejska w maju warunkowo zatwierdziła udzielenie pożyczki. Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.
Autor: db//bgr / Źródło: tvn24.pl, TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24