Irański państwowy armator NITC, który jest czwartym na świecie operatorem zbiornikowców, chce powiększyć swoją flotę i zająć w przyszłym roku drugie miejsce - powiedział w środę prezes firmy Mohamed Suri, cytowany przez irańską agencję IRNA.
Wiadomość tę IRNA podała na kilka dni przed wejściem w życie 1 lipca całkowitego embarga na irańską ropę, nałożonego w związku z programem jądrowym Teheranu. Iran kontynuuje ten program, utrzymując, że wzbogaca uran do celów cywilnych; tymczasem Zachód obawia się, że wzbogacony uran posłuży do produkcji broni nuklearnej.
Suri na konferencji poświęconej Irańskiej Organizacji Morskiej powiedział, że NITC ma 50 supertankowców wysokiej pojemności (VLCC), które zabierają po 300 tysięcy ton ładunku. Stanowią one 10 proc. z 500 statków tego rodzaju na świecie. Według Suriego międzynarodowe sankcje nałożone na Iran nie mają wpływu na NITC, która przewozi irańską ropę, a także surowiec wydobywany przez firmy europejskie i kraje Zatoki Perskiej. NITC, dysponujący statkami o pojemności ładunku 18 mln ton, może przewieźć rocznie 170 mln ton, a niedawno ogłosił, że chce zwiększyć swoją flotę o 22 zbiornikowce VLCC, co zwiększyłoby możliwości transportowe firmy o 72 procent. NITC, była spółka zależna irańskiej państwowej spółki naftowej NIOC, została w 2009 roku sprywatyzowana i w zeszłym roku - jak wynika z jej danych - przetransportowała 104 mln ton ropy, z czego 51 proc. do Europy.
Autor: mtom / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu