Premier Jarosław Kaczyński oglądał w środę teren przeznaczony pod budowę terminalu skroplonego gazu w Świnoujściu. Powiedział, że rząd prowadzi rozmowy z dostawcami surowca z wielu krajów.
Premier zapewnił tez mieszkańców o poparciu rządu w sprawie budowy tunelu pod Świną.
Chociaż Jarosław Kaczyński nie chciał zdradzić nazw wszystkich krajów, z którymi rozmawia rząd, aby zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne, to wyjawił, że zainteresowanie polskich władz koncentruje się na Katarze i Kuwejcie, a także Algierii.
Terminal będzie stanowił nowe źródło zaopatrzenia w gaz z Północy i pozwoli na częściowe uniezależnienie naszego kraju od dostaw gazu z Rosji. Jego inwestorem jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które już powołało spółkę celową do realizacji tego przedsięwzięcia.
Premier przyznał w Świnoujściu, że "rozmowy i zapewnienie źródeł dostaw gazu nie są proste, bo obecnie gaz płynny jest bardzo pożądany na rynku, a jego produkcja wykupiona na wiele lat do przodu". - Na pewno tych dostawców znajdziemy, choć to trudne przedsięwzięcie – dodał J. Kaczyński.
Decyzja o budowie gazoportu na wybrzeżu zapadła na początku 2006 roku. O jego lokalizację ubiegały się dwa porty - w Świnoujściu i Gdańsku. Zarząd PGNiG uznał jednak, ze względu na dobry dostęp do infrastruktury technicznej, zapotrzebowanie na gaz w regionie oraz uregulowaną sytuację prawną terenów pod budowę terminalu, ze lepszym wariantem będzie Świnoujście. Trwa faza wdrożeniowa projektu. Powołano spółkę do budowy terminalu oraz pozyskano grunty pod inwestycję. Pierwsze dostawy LNG do polskiego terminalu powinny rozpocząć się na początku 2011 r.
Szacuje się, że budowa terminalu LNG w Świnoujściu pochłonie ok. 440 mln euro, a jego przepustowość osiągnie docelowo 7,5 mld m. sześć. W 2011 roku do Świnoujścia powinny przypłynąć pierwsze statki z gazem płynnym.
Podczas wizyty premier potwierdził również wolę rządu w sprawie budowy tunelu pod Świną, mającą usprawnić komunikację w Świnoujściu.
Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
Wyspa Uznam, którą dzieli od stałego lądu cieśnina Dziwna, połączona jest z lądem dzięki dwóm przeprawom promowym. Ich roczny koszt utrzymania wynosi 23 mln zł, trzy czwarte tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu lokalnego, a reszta z budżetu Skarbu Państwa.
Szef rządu zapewnił, że budowa tunelu musi być zrealizowana, bo jest to inwestycja bardzo ważna nie tylko dla Świnoujścia, ale i dla całej Polski. - Bo tu się Polska, licząc od północnego-zachodu, zaczyna - podkreślił premier.
Budowa stałego połączenia – tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu jest jednym z kluczowych projektów dla regionu. Jego szacunkowa wartość wynosi 115,6 mln euro, a przewidywany okres realizacji - to lata 2009–2013. Ostatnio świnoujscy radni podjęli uchwałę, w której zaapelowali do marszałka województwa i sejmiku, by jak najszybciej podpisali kontrakt wojewódzki. Władze miasta szacują, że przygotowanie i opracowanie dokumentacji w sprawie tunelumoże potrwać nawet 1,5 roku. Dopiero potem można będzie ogłaszać przetarg na wykonanie inwestycji.
Źródło: PAP, APTN