Na konta PKP Intercity wpłynęła już pierwsza transza kredytu przeznaczonego na zakup 20 szybkich pociągów Pendolino. Na polskich torach pojawią się one w 2014 roku i z Warszawy do Gdyni mają jechać 2,5 godz. Spółka zapłaci za nie w sumie 430 mln euro. Gwarantem spłaty kredytu jest polski rząd, a udzielają go po połowie Europejski Bank Inwestycyjny i Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Zakończył się proces finansowania, w którym beneficjentem jest PKP Intercity. Jednak prawdziwym beneficjentem są nasi obecni i przyszli pasażerowie, którzy będą mogli korzystać z oferty nowoczesnych składów zespołowych. Będzie to zupełnie nowa jakość dla podróżujących polskimi kolejami - mówi Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity. Pierwsza transza kredytu, którego udzielają EBI i CUPT jest już na kontach spółki, ale Intercity nie podaje jej wielkości.
Zakończył się proces finansowania, w którym beneficjentem jest PKP Intercity. Jednak prawdziwym beneficjentem są nasi obecni i przyszli pasażerowie, którzy będą mogli korzystać z oferty nowoczesnych składów zespołowych. Będzie to zupełnie nowa jakość dla podróżujących polskimi kolejami malinowski o pendolino
Po Polsce i Europie
Pierwsze 12 składów Pendolino, wyprodukowane przez włoski koncern Alstom ma wyjechać na polskie tory na początku 2014 roku, a kolejne osiem - pół roku później.
Pociąg Pendolino IV generacji, a takie kupuje Intercity, może zabrać 402 pasażerów w trzech klasach i jechać z szybkością 220 km/h przy polskim systemie zasilania. Korzystając z systemu, jaki przyjęty jest np. w Niemczech, Pendolino może rozwinąć prędkość 250 km/h. Przedstawiciele PKP Intercity podkreślają, że kupowane przez spółkę pociągi mogą się poruszać praktycznie po całej Europie.
Ponad dwa razy szybciej za podobne pieniądze
Zgodnie z planami Intercity będą jeździły zmodernizowanymi trasami z Warszawy do Trójmiasta, Krakowa i Katowic.
Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski powiedział, że że spółka zaoferuje nowy standard usług, dzięki modernizacji magistrali E-65 podróż do Gdańska z Warszawy zajmie dwie i pół godziny, natomiast do Krakowa i Katowic - nieco ponad dwie. Podkreślał też, że dzięki przejęciu tych połączeń przez pociągi Pendolino, 120 swoich najnowocześniejszych wagonów Intercity przesunie na inne połączenia.
PKP Intercity szacuje, że bilet z Warszawy do Gdańska, Krakowa czy Katowic w klasie drugiej może kosztować ok. 60 zł, jeżeli zostanie kupiony odpowiednio wcześnie i na przejazd poza godzinami szczytu. Bilet w najwyższej klasie biznes ma kosztować ok. 150 zł, przy czym przejazdy tą klasą mają być objęte programem lojalnościowym.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24