Polacy kupują coraz mniej środków antykoncepcyjnych - wynika z danych Nielsena i IMS Health, firm badających rynek farmaceutyczny. Polski rynek prezerwatyw pierwszy raz w historii spadł aż o 10 proc. - pisze Puls Biznesu.
W okresie listopad 2010 - październik 2011 kupiono o 10 proc. mniej prezerwatyw i o 3,2 proc. mniej opakowań środków hormonalnych niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jednak jak zauważa "Puls Biznesu", sprzedaż kondomów nie spada wszędzie. Dane Nielsena pokazują, że trend zniżkowy jest problemem aptek, kiosków, sklepów spożywczych i wielobranżowych. Zyskują natomiast super- i hipermarkety oraz sklepy drogeryjno-kosmetyczne,
"Nie wydaje się, by trend się utrzymał"
Pierwszy w historii spadek sprzedaży prezerwatyw zaskoczył producentów. Ale nie widzą powodów do obaw.
- Monitorujemy rynek na bieżąco, lecz nie wydaje się, by trend się utrzymał. Sytuacja w innych krajach również nie budzi naszych obaw - przekonuje w rozmowie z "PB" Piotr Nowacki, brand manager marki Unimil. - Czekamy na wyniki badania konsumenckiego, które sprawdzi m.in. przyczyny ostatnich spadków. W połowie lutego będziemy wiedzieć więcej - dodaje Maja Medowska, brand manager marki Durex, należącej do koncernu Reckitt Benckiser.
Eksperci różnie tłumaczą obecną sytuację. Prof. Zbigniew Izdebski zwraca uwagę na niże demograficzne. - Po prezerwatywy najczęściej sięgają najmłodsi. Jest ich coraz mniej, co prawdopodobnie odczuli też producenci - uważa Zbigniew Izdebski.
Źródło: PAP, Puls Biznesu
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu