Drugi co do wielkości austriacki koncern budowlany - Alpine Bau GmbH - złożył w sądzie wniosek o uznanie niewypłacalności - informują austriackie media, powołując się na rzecznika sądu w Wiedniu. Zagrożone są tysiące miejsc pracy. W Polsce firma realizuje dwa projekty, wcześniej oświadczyła zaś, że nie dokończy odcinka A1.
Alpine Bau GmbH zatrudnia - jak wynika z jego danych - ok. 15 tys. osób w Austrii i za granicą. Koncern już we wtorek wieczorem powiadomił, że próby ratowania się bez ogłaszania niewypłacalności zakończyły się fiaskiem.
Szacuje się, że firma jest zadłużona na 1,9 miliarda euro.
Nowak: Mamy swoje problemy
Minister transportu Sławomir Nowak powiedział dziennikarzom, że według jego wiedzy problemy Alpine Bau są związane raczej z kłopotami austriackiej części koncernu, a nie z kontraktami realizowanymi przez firmę w Polsce.
- Całe szczęście ministerstwo nie zajmuje się upadłościami albo bankructwami, zwłaszcza obcych, niepolskich spółek - stwierdził Nowak.
- My mamy swoje problemy z Alpine Bau na naszych kontraktach. Będziemy szukali takich rozwiązań, aby wszystkie kontrakty drogowe szczęśliwie dokończyć - dodał minister.
Pytany, czy upadłość Alpine Bau uderzyłaby w kontrakty realizowane w Polsce, Nowak powiedział, że proces budowlany mógłby się przez to wydłużyć, bo trzeba by wyłonić nowego wykonawcę.
W Polsce Alpine realizuje na zlecenie GDDKiA dwa projekty: S5 (odcinek drogi szybkiego ruchu pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem) oraz drogę krajową 16 na odcinku leżącym na północnym wschodzie Polski. W połowie maja br. Alpine Bau oświadczyła GDDKiA, że nie dokończy budowy odcinka autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki i mostu na autostradzie w Mszanie. Kilka dni później GDDKiA opublikowała notatkę ambasady polskiej w Wiedniu, w której, powołując się na austriacką prasę, ambasada informuje o trudnej sytuacji finansowej grupy Alpine. Według informacji, na które powoływała się ambasada, hiszpański koncern FCC - właściciel Alpine - miał przestać przekazywać Alpine pieniądze w ramach porozumienia restrukturyzacyjnego. W 2006 r. FCC wykupiła 80 proc. udziałów Alpine, a w 2012 r. przejęła także pozostałe udziały i stała się w 100 proc. właścicielem Alpine.
Dokończą budowę
Szef GDDKiA Lech Witecki kilkakrotnie wypowiadał się, że Alpine Bau wycofała się z budowy fragmentu A1 właśnie z powodu złych wyników finansowych firmy.
Po majowym zejściu wykonawcy z budowy GDDKiA zamierza dokończyć program naprawczy dotyczący mostu w Mszanie - m.in. przejęła umowy z podwykonawcami. Termin wykonania programu naprawczego upływa 31 sierpnia.
Autor: MAC/tr/k / Źródło: PAP, TVN24
Źródło zdjęcia głównego: tvn24