Systemy inteligentnego dostosowania prędkości, monitorujące senność i uwagę kierowcy oraz wykrywania obiektów przy cofaniu. To tylko część elementów, które mają się pojawić od połowy 2022 roku we wszystkich nowych samochodach wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej.
W piątek kraje członkowskie w ramach Rady Unii Europejskiej przyjęły rozporządzenie w tej sprawie.
- Nowe przepisy pomogą nam ograniczyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych i poważnych obrażeń. Zwiększą też konkurencyjność europejskich producentów samochodów na rynku światowym - powiedział w piątek w Brukseli Timo Harakka, minister zatrudnienia Finlandii, która sprawuje obecnie przewodnictwo w UE.
Przyjęcie przez Radę rozporządzenia jest wynikiem porozumienia z Parlamentem Europejskim, które zostało zawarte w marcu br.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać 30 miesięcy po wejściu w życie. Data rozpoczęcia stosowania niektórych regulacji o bezpieczeństwie została dodatkowo odroczona, tak aby producenci samochodów mogli dostosować się do wymogów.
Przepisy przewidują wprowadzenie w nowych modelach samochodów niemal 30 systemów, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.
Nowe wyposażenie aut
UE dzięki nowym przepisom chce znacznie zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkach drogowych. Zgodnie z nimi od połowy 2022 roku we wszystkich pojazdach silnikowych (w tym ciężarówkach, autobusach, samochodach dostawczych i sportowo-użytkowych) będą musiały działać nowe elementy bezpieczeństwa.
Na liście znalazły się: inteligentne dostosowanie prędkości, ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon, systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy, zaawansowane systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy, awaryjne sygnały stopu, systemy wykrywania obiektów przy cofaniu, rejestratory danych na temat zdarzeń czy systemy monitorowania ciśnienia w oponach. Samochody osobowe i samochody dostawcze będą musiały mieć dodatkowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak: systemy hamowania awaryjnego, systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach oraz zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową, mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego na przykład pieszymi i rowerzystami. Ciężarówki i autobusy będą podlegać ogólnym wymogom i istniejącym systemom, na przykład systemowi ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i zaawansowanemu systemowi hamowania awaryjnego. Ponadto, będą musiały być projektowane i konstruowane w taki sposób, by znacznie zmniejszyć martwe pola wokół pojazdu. Trzeba je też będzie wyposażać w zaawansowane systemy wykrywania pieszych i rowerzystów znajdujących się w pobliżu. Komisja będzie mogła aktualizować nowe specyfikacje w świetle rozwoju technologicznego. Dzięki temu będzie mogła między innymi przyjmować szczegółowe przepisy, dotyczących bezpieczeństwa pojazdów, napędzanych wodorem i pojazdów zautomatyzowanych.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock