Nowe wodne lakiery, którymi pokrywane są samochody są nietrwałe i szybko się rysują, dlatego o takie samochody powinno się wyjątkowo dbać. Tak często przekonują nas spece od połysku karoserii. Czy rzeczywiście diabeł taki straszny jak go malują? Materiał z programu "Raport" w TVN Turbo.
- Producenci w dzisiejszych czasach coraz cieniej kładą materiał na nową karoserię, co powoduje za jakiś czas pojawienie się ognisk korozji lub pojawianie się odprysków - wskazuje Tomasz Zarzycki, lakiernik samochody "Fenixmotors".
Problem tkwi zatem nie w jakości, a grubości. Cienkiego lakieru nie da się wielokrotnie polerować. Aby zapewnić mu długotrwały połysk trzeba go więc zabezpieczać.
Sposoby zabezpieczania
- Najbardziej skuteczną metodą zwiększania odporności lakieru na szkodliwe czynniki jest laminowanie przezroczystą folią do ochrony lakieru, która ma dodatkowo właściwości samoregenerujące się pod wpływem ciepła - tłumaczy Bartosz Tyliński z "Car Perfecta".
Koszt takiego laminowania to wydatek minimum 12 tysięcy złotych netto.
Tańszą opcją jest tak zwana ceramika, która jednak całkowicie nie chroni przed rysami. - Samochód zabezpieczony powłoką ceramiczną dłużej będzie ładny niż auto niezabezpieczone - wyjaśnia Marcin Żrałek z "Zadbaneauto.pl".
Ekspert od pielęgnacji karoserii zamiast prawdziwej ceramiki może zaaplikować nam kwarc. - Jak ktoś się nie zna do końca, najlepiej poprosić o kartę charakterystyki i zobaczyć, czy w składzie jest tlenek krzemu, czy tlenek tytanu. Jeżeli ten pierwszy to mamy styczność z powłoką kwarcową, która wytrzyma nam 6-8 miesięcy, jeżeli ten drugi, to mamy powłokę, która wytrzyma nam dużo dłużej - zwraca uwagę Żrałek.
Nawet kilka lat, ale kosztuje to około 2 tysięcy złotych. - Jeżeli ktoś nie chce wydawać pieniędzy na ceramikę, gdzie przygotowanie jest bardzo czasochłonne, to wystarczy użyć twardego wosku, który będzie zabezpieczał lakier około 30 dni - mówi Grzegorz Duda z TVN Turbo.
Trzeba pamiętać jednak, by lakier nie tylko chronić, ale przede wszystkim, by go nie niszczyć. - Najbardziej szkodliwa dla lakierów jest myjnia, nieważne, czy bezdotykowa, czy tradycyjna ze szczotkami - wskazuje Duda. Najtańszym sposobem na przedłużenie żywotności lakieru jest zatem mycie ręczne.
Autor: mb/ToL / Źródło: TVN Turbo
Źródło zdjęcia głównego: TVN Turbo