Ministerstwo Energi liczy, że przygotowywana właśnie ustawa o elektromobilności wejdzie w życie od początku przyszłego roku - powiedział w czwartek Piotr Zaremba, menadżer programu e-Car w resorcie energii.
- Zakładam, że po wakacjach powinniśmy mieć projekt ustawy o elektromobilności gotowy do przekazania do parlamentu. (...) Jest to harmonogram ambitny (...). Zależy nam, żeby od stycznia przyszłego roku ta ustawa już obowiązywała - powiedział Zaremba. - Obecnie skończyliśmy prace eksperckie w ministerstwie, czekamy tylko na zielone światło od naszego kierownictwa. Następnie przekażemy ją do konsultacji społecznych i równolegle - międzyresortowych - dodał.
Co w ustawie
Zaremba powiedział, że w ustawie są dwie grupy przepisów - jedne dotyczące samochodów, i te dotyczące autobusów. Zaznaczył, że te dwie grupy pojazdów zostały potraktowane oddzielnie, gdyż są kierowane na zupełnie inne rynki. Według Zaremby w ustawie znajdą się też zachęty dla użytkowników, aby ci decydowali się na zakup samochodów elektrycznych. - Chcielibyśmy na przykład wpuścić samochody elektryczne na buspasy czy umożliwić bezpłatne parkowanie w centrach miast. To te z miękkich zachęt, ale również ważne, zwłaszcza dla firm, które wykorzystują samochody do pracy - wyjaśnił. Zaznaczył, że w ustawie będą również zachęty w postaci preferencji dla pojazdów elektrycznych, mające wymiar finansowy. - Ważna w tej ustawie jest też część dotycząca infrastruktury, bo dzisiaj tej infrastruktury nie ma - powiedział Zaremba. Dodał, że do ustawy zostanie wprowadzony taki mechanizm, który zagwarantuje, że w roku 2020 będzie 6 tys. punktów ładowania normalnej mocy i ponad 400 punktów szybkiego ładowania.
Plan Morawieckiego
Rozwój elektromobilności został wpisany do Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - wpisano rozwój transportu zeroemisyjnego zarówno zbiorowego, jak i indywidualnego. Program zakłada m.in., że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych.
Zaproponowane rozwiązania mają z jednej strony poprawić bezpieczeństwo energetyczne kraju, z drugiej przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczeń emitowanych przez transport. Plan uwzględnia też elektryfikację transportu publicznego. Jego uzupełnieniem są rozwiązania dotyczące budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, które zostały zdefiniowane w krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Autor: mb/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock