Zrównoważona przyszłość to marzenie każdego, kto interesuje się losem naszej planety. BMW Group pokazuje, jak będzie wyglądała motoryzacja zaangażowana w walkę ze zmianami klimatu.
Elektryfikacja mobilności będzie dominującym tematem lat dwudziestych XXI wieku. Uświadomionym ekologicznie klientom nie wystarcza już bowiem szybkie i sprawne auto. Chcą oni ekonomicznego i niskoemisyjnego pojazdu, który będzie wykonany z ekologicznych materiałów. Dlatego jasno wyznaczonym celem BMW Group jest systematyczne dążenie do dekarbonizacji indywidualnej mobilności w latach 2020-2030 poprzez zwiększenie odsetka sprzedawanych pojazdów hybrydowych typu plug-in i akumulatorowych. Drugim istotnym elementem jest używanie materiałów pochodzących z recyclingu oraz zmniejszenie emisji CO2 w łańcuchu dostaw.
Hybrydy i elektryki w natarciu
Badania naukowe dowiodły, że około trzy czwarte rocznego przebiegu samochodów osobowych w Niemczech generowane jest przez pokonywanie tras krótszych niż 100 km. Z kolei średni dystans dojazdów do pracy w UE wynosi 26 kilometrów. Do ich pokonywania świetnie nadaje się energia elektryczna. W obszarach miejskich całkowicie elektryczna eksploatacja hybryd typu plug-in i samochodów elektrycznych przynosi wymierne korzyści środowiskowe w postaci czystego powietrza oraz ekonomiczne, dzięki tańszemu "paliwu" dla auta. Wykorzystanie zelektryfikowanych napędów w obszarach miejskich to także mniejszy hałas. Dlatego tak istotne jest zaangażowanie producentów samochodów w walkę ze zmianami klimatycznymi.
W tym celu BMW Group jako pierwszy niemiecki producent samochodów przyłączyła się do akcji Business Ambition for 1.5°C. Marka jest również pierwszym producentem samochodów, który wyznaczył do 2030 roku konkretne cele w zakresie redukcji emisji CO2 w swoim łańcuchu dostaw. Zgodnie z przyjęta strategią do 2030 roku emisja CO2 w całym cyklu życia pojazdów ma zostać zmniejszona o 40%. Z kolei emisja CO2 w fazie użytkowania ma zostać zredukowana aż o połowę. Co więcej, 25 zelektryfikowanych modeli zapowiedzianych wcześniej na 2025 r., będzie teraz dostępnych w BMW Group już w 2023 r., czyli dwa lata wcześniej. Co najmniej 12 z tych 25 modeli będzie w pełni zasilanych elektrycznie.
W ciągu najbliższych dziesięciu lat firma zamierza wprowadzić na drogi około dziesięciu milionów pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym. Według planów, do 2030 r. mają one odpowiadać za co najmniej połowę globalnej sprzedaży BMW Group.
Ekologiczny łańcuch dostaw
Zmiana rodzaju jednostki napędowej to jednak nie wszystko. Istotną część "śladu węglowego" pojazdu stanowi jego produkcja. Niezwykle ważne jest rozplanowanie jej w sposób, który będzie w jak najmniejszym stopniu wpływał na naszą planetę oraz maksymalizował wykorzystanie surowców wtórnych. Już teraz w BMW Group poddanych recyklingowi jest 99% odpadów globalnej produkcji wewnętrznej firmy. Oszczędzające zasoby procesy produkcyjne opierają się ona na szerokim zastosowaniu aluminium z surowców wtórnych oraz tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Nowe auta mają być ekologiczne zarówno podczas eksploatacji, jak i produkcji.
Dla przykładu, podczas produkcji BMW iX w zakładach w Dingolfing i Monachium, wykorzystywana jest ekologiczną energię elektryczną pochodzącą z pobliskich elektrowni wodnych. Rozwiązanie to ograniczyło emisję CO2 aż o 80% w stosunku do innych pojazdów konwencjonalnych.
Co niezmiernie istotne, wszystkie surowce używane do produkcji aut są pozyskane w przejrzysty sposób. Dlatego w autach marki BMW lit i kobalt jest kupowany bezpośrednio z certyfikowanych kopalni w Australii i Maroko i następnie udostępniany producentom ogniw akumulatorowych, z którymi jest nawiązana współpraca. Ochrona zasobów i recykling surowców umożliwiły także m.in. wyeliminowanie użycia materiałów z sektora metali ziem rzadkich do produkcji silników elektrycznych.
Zastosowane we wnętrzu samochodu materiały to m.in. drewniane elementy z certyfikatem FSC oraz skórzane obicia garbowane naturalnym ekstraktem z liści oliwnych. Dzięki współpracy z rybakami BMW odzyskuje nylon z zagubionych na morzu sieci i wykorzystuje go w produkcji mat podłogowych. Zużyty i przetworzony plastik posłużył natomiast do produkcji ekologicznych materiałów tapicerskich.
Nowatorskie technologie recyclingowe to jednak nie koniec ambitnego planu BMW. By stać się "samochodem jutra" marka zobowiązała się do osiągnięcia celu całkowitej neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości najpóźniej do 2050 roku. Mając już obniżoną emisję na każdy wyprodukowany pojazd o ponad 70 procent od 2006 r., BMW Group zamierza teraz do 2030 r. zredukować emisję o dalsze 80 procent w stosunku do 2019 roku. Już teraz w prestiżowym rankingu Dow Jones Sustainability Index, BMW od lat jest uznawana za najbardziej zrównoważoną firmę motoryzacyjną na świecie.
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe