Ponad 816 tys. osób odwiedziło Pawilon Polski na światowej wystawie EXPO w Mediolanie - poinformowała w poniedziałek w Warszawie szefowa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Bożena Lublińska-Kasprzak. W niedzielę padł rekord - przyszło do niego 18 tys. gości - zaznaczyła.
Prezes PARP mówiła, że Polska na EXPO stara się na przemian prezentować sztukę i gospodarkę. Przypomniała, że głównym tematem polskiego pawilonu jest żywność i produkcja żywności, co wpisuje się w hasło przewodnie mediolańskiej wystawy - "Wyżywienie planety, energia dla życia".
Biznesowe kontakty
Przypomniała też, że EXPO oprócz promocji najnowszego dorobku Polski, stwarza możliwość nawiązania kontaktów biznesowych, m.in. za pośrednictwem seminariów dla przedsiębiorców, czy targów. Jednocześnie wystawa pozwala na pokazanie Polski nowoczesnej, a prezentacji polskiej branży rolno-spożywczej towarzyszą spotkania poświęcone innym gałęziom gospodarki: technologiom rolniczym, turystyce, sektorowi informatycznemu, kosmicznemu, czy polskiej nauce. Lublińska-Kasprzak powiedziała, że w ramach EXPO lub towarzyszących wystawie seminariów doszło już do co najmniej setek spotkań polskich przedsiębiorców z biznesmenami włoskimi. Zauważyła, że z czasem przyniosą one wymierne efekty gospodarcze. - Udział polskich przedsiębiorców organizujemy pod egidą EXPO już od ubiegłego roku. Z tych spotkań, wydarzeń, rodzą się kontakty, które często, po wielu miesiącach pracy (...) przekładają się na konkretne kontrakty - tłumaczyła. - Staramy się pokazywać Polskę poprzez pawilon, prezentować potencjał polskiej gospodarki, polskie firmy - mówiła. - Przez te kilka miesięcy bardzo dużo polskich produktów, m.in. na stałe obecne jabłka, ale również owoce sezonowe, różne inne produkty spożywcze są cały czas obecne - dodała.
Dzień Polski
Prezes wskazała także, że w najbliższą niedzielę w ramach EXPO odbywa się Dzień Polski. Tak jak dotychczasowe wydarzenia w Pawilonie Polski, będzie łączył gospodarkę ze sztuką. Odbędą się więc koncerty, m.in. Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona IV symfonię Henryka Góreckiego, czy np. poświęcona porcelanie użytkowej wystawa "Stół polski". Dzień później, z udziałem wicepremiera Janusza Piechocińskiego i przedstawicieli polskich instytucji i firm, odbędzie się polsko-włoskie forum gospodarcze dla przedsiębiorców z Włoch. Spotkanie będzie dotyczyć potencjału polskiej gospodarki, możliwości inwestowania oraz współpracy z polskimi firmami. Włochów do odwiedzin polskiego pawilonu zachęcają reklamy z udziałem mieszkającej w Italii polskiej modelki i aktorki Katarzyny Smutniak oraz szefa PZPN, a niegdyś piłkarza włoskich klubów sportowych, Zbigniewa Bońka.
Dużo "lajków"
Wielkim zainteresowaniem cieszy się także towarzysząca EXPO kampania promocji Polski w internecie. Jak wskazała prezes PARP, trafiła ona do ponad 100 mln osób, a profil polskiego pawilonu na Facebooku "polubiło" ponad 50 tys. internautów. Promocję Pawilonu Polski wspiera muzyka Chopina - do tej pory w ramach EXPO zorganizowano 13 koncertów chopinowskich. Dyrektor Departamentu Programów Offsetowych w Ministerstwie Gospodarki Hubert Królikowski przypomniał też, że w polskim pawilonie "wszystko jest żywe", wystawy zmieniają się, organizują je zarówno instytucje centralne, jak i regiony oraz Polska Organizacja Turystyczna. EXPO 2015 w Mediolanie trwa od 1 maja. Bierze w niej udział 145 krajów i organizacji międzynarodowych. Swoje pawilony zbudowały 54 państwa, pawilon polski należy do największych i najpopularniejszych. Ekspozycja potrwa do końca października.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: expo.gov.pl