Komisja Europejska oskarża firmę Amazon o łamanie zasad konkurencji na rynku internetowej sprzedaży detalicznej. Bruksela wszczęła wobec firmy postępowanie antymonolopowie i dochodzenie w sprawie praktyk biznesowych firmy w handlu w sieci.
Komisja zarzuca Amazonowi, że "systematycznie opiera się na niepublicznych danych biznesowych niezależnych sprzedawców, którzy sprzedają na swoim rynku, na korzyść własnej firmy detalicznej Amazon, która bezpośrednio konkuruje z tymi sprzedawcami".
Podwójna rola
Strona internetowa koncernu Amazon pełni podwójną rolę. Jest internetową platformą handlową dla sprzedawców w sieci, a jednocześnie Amazon sam oferuje identyczne produkty, jak oferowane przez handlowców na jego stronie.
KE podała również, że rozpoczęła dochodzenie w sprawie możliwego preferencyjnego traktowania własnych ofert detalicznych Amazon oraz sprzedawców na platfromie handlowej, którzy korzystają z usług logistycznych i dostawczych firmy Amazon.
Z zarzutami KE nie zgadza się amerykański koncern.
"Amazon reprezentuje mniej niż 1 proc. globalnego rynku detalicznego, a w każdym kraju, w którym działamy, są więksi detaliści. Żadna firma nie troszczy się bardziej o małe firmy ani nie zrobiła więcej, aby je wesprzeć w ciągu ostatnich dwóch dekad niż Amazon. Ponad 150 000 europejskich firm sprzedaje w naszych sklepach, które generują dziesiątki miliardów euro przychodów rocznie i stworzyły setki tysięcy miejsc pracy" - napisała spółka w komunikacie. Nie ma żadnych prawnych terminów zakończenia dochodzenia antymonopolowego. Czas trwania dochodzenia antymonopolowego zależy od wielu czynników, w tym od złożoności sprawy, zakresu, w jakim zainteresowane przedsiębiorstwa współpracują z Komisją, oraz korzystania z prawa do obrony.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock