TVN24 Biznes | Ze świata

Pierwsza próba przesunięcia kontenerowca nieudana. "To jest jak ogromny wyrzucony na brzeg wieloryb"

TVN24 Biznes | Ze świata

Autor:
mp/dap
Źródło:
PAP, Reuters

Pierwsza próba przemieszczenia blokującego Kanał Sueski kontenerowca Ever Given zakończyła się fiaskiem, kolejna miała mieć miejsce jeszcze w czwartek. Informował o tym zarządca techniczny statku, spółka BSM. Firma prowadząca akcję ostrzegała jednak, że operacja odblokowania kanału może zająć tygodnie.

OGLĄDAJ TVN24 NA ŻYWO W TVN24 GO

BSM podała, że pierwsza czwartkowa próba oswobodzenia gigantycznego kontenerowca się nie powiodła. Zarząd Kanału Sueskiego poinformował, że w próbach przemieszczenia statku uczestniczyło osiem holowników.

Jak powiedział holenderskiej telewizji publicznej Peter Berdowski, szef holenderskiej firmy Boskalis, która usiłuje odblokować kanał, misja może zająć nawet tygodnie "zależnie od sytuacji".

- To jest jak ogromny wyrzucony na brzeg wieloryb. To ogromne obciążenie na piasku. Być może będziemy musieli (...) zmniejszyć to obciążenie poprzez zdjęcie kontenerów, paliwa i wody ze statku, a ponadto będziemy działać holownikami i usunąć (pewną ilość) piasku – ocenił.

Zablokowany ważny kanał

Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie w poprzek jednopasmowego odcinka południowego kanału we wtorek rano po tym, jak stracił zdolność manewrowania przy silnym wietrze i burzy pyłowej – poinformowały w oświadczeniu władze zarządzające Kanałem Sueskim (SCA).

Statek blokuje ruch w obu kierunkach przez jeden z najbardziej zatłoczonych kanałów żeglugowych, którym transportowane są ropa, zboża i inne towary między Europą i Azją.

W nocy ze środy na czwartek firma usług morskich GAC wydała notę do klientów o kontynuowaniu wysiłków w celu ściągnięcia jednostki z mielizny przy użyciu holowników. Dodano przy tym, że warunki pogodowe (wiatr) i sam rozmiar kontenerowca "utrudniają operację".

Jeden z największych korków

Kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, zgromadziło się na obu końcach kanału, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jakie widziano od lat - zauważa Reuters. Agencja AP pisała wcześniej o co najmniej 150 jednostkach, które czekają na przepłynięcie kanałem.

Przez liczący 193 km Kanał Sueski przepływa codziennie ok. 30 proc. światowego wolumenu kontenerów, a także około 12 proc. całego światowego handlu wszystkimi towarami.

Eksperci z branży żeglugowej twierdzą, że jeśli blokada nie zostanie usunięta w ciągu najbliższych dni, niektóre firmy żeglugowe mogą być zmuszone do zmiany trasy statków i rejsów wokół południowego krańca Afryki, co wydłużyłoby podróż o około tydzień.

Kierownictwo Kanału Sueskiego poinformowało, że mimo blokady część ładunków zdołano przemieścić na południe i że wysiłki zmierzające do udrożnienia kanału będą kontynuowane.

Prezes PGNiG: nie spodziewamy się zakłóceń w dostawach LNG z Kataru

Prezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Paweł Majewski oświadczył w czwartek, że spółka nie spodziewa się zakłóceń w dostawach LNG z Kataru z powodu zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec.

Jak poinformował Majewski, kolejna dostawa od Qatargas spodziewana jest w Świnoujściu 1 kwietnia, ale metanowiec z ładunkiem przeszedł już przez Kanał Sueski i jest na Morzu Śródziemnym.

Prezes dodał, że kolejna dostawa z Kataru planowana jest na drugą połowę kwietnia. - Spodziewamy się, że kontenerowiec, blokujący kanał zostanie do tego czasu usunięty – zaznaczył Majewski.

Autor:mp/dap

Źródło: PAP, Reuters