Pierwsza próba przemieszczenia blokującego Kanał Sueski kontenerowca Ever Given zakończyła się fiaskiem, kolejna miała mieć miejsce jeszcze w czwartek. Informował o tym zarządca techniczny statku, spółka BSM. Firma prowadząca akcję ostrzegała jednak, że operacja odblokowania kanału może zająć tygodnie.
BSM podała, że pierwsza czwartkowa próba oswobodzenia gigantycznego kontenerowca się nie powiodła. Zarząd Kanału Sueskiego poinformował, że w próbach przemieszczenia statku uczestniczyło osiem holowników.
Jak powiedział holenderskiej telewizji publicznej Peter Berdowski, szef holenderskiej firmy Boskalis, która usiłuje odblokować kanał, misja może zająć nawet tygodnie "zależnie od sytuacji".
- To jest jak ogromny wyrzucony na brzeg wieloryb. To ogromne obciążenie na piasku. Być może będziemy musieli (...) zmniejszyć to obciążenie poprzez zdjęcie kontenerów, paliwa i wody ze statku, a ponadto będziemy działać holownikami i usunąć (pewną ilość) piasku – ocenił.
Zablokowany ważny kanał
Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie w poprzek jednopasmowego odcinka południowego kanału we wtorek rano po tym, jak stracił zdolność manewrowania przy silnym wietrze i burzy pyłowej – poinformowały w oświadczeniu władze zarządzające Kanałem Sueskim (SCA).
Statek blokuje ruch w obu kierunkach przez jeden z najbardziej zatłoczonych kanałów żeglugowych, którym transportowane są ropa, zboża i inne towary między Europą i Azją.
W nocy ze środy na czwartek firma usług morskich GAC wydała notę do klientów o kontynuowaniu wysiłków w celu ściągnięcia jednostki z mielizny przy użyciu holowników. Dodano przy tym, że warunki pogodowe (wiatr) i sam rozmiar kontenerowca "utrudniają operację".
Jeden z największych korków
Kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, zgromadziło się na obu końcach kanału, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jakie widziano od lat - zauważa Reuters. Agencja AP pisała wcześniej o co najmniej 150 jednostkach, które czekają na przepłynięcie kanałem.
Przez liczący 193 km Kanał Sueski przepływa codziennie ok. 30 proc. światowego wolumenu kontenerów, a także około 12 proc. całego światowego handlu wszystkimi towarami.
Eksperci z branży żeglugowej twierdzą, że jeśli blokada nie zostanie usunięta w ciągu najbliższych dni, niektóre firmy żeglugowe mogą być zmuszone do zmiany trasy statków i rejsów wokół południowego krańca Afryki, co wydłużyłoby podróż o około tydzień.
Kierownictwo Kanału Sueskiego poinformowało, że mimo blokady część ładunków zdołano przemieścić na południe i że wysiłki zmierzające do udrożnienia kanału będą kontynuowane.
Prezes PGNiG: nie spodziewamy się zakłóceń w dostawach LNG z Kataru
Prezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Paweł Majewski oświadczył w czwartek, że spółka nie spodziewa się zakłóceń w dostawach LNG z Kataru z powodu zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec.
Jak poinformował Majewski, kolejna dostawa od Qatargas spodziewana jest w Świnoujściu 1 kwietnia, ale metanowiec z ładunkiem przeszedł już przez Kanał Sueski i jest na Morzu Śródziemnym.
Prezes dodał, że kolejna dostawa z Kataru planowana jest na drugą połowę kwietnia. - Spodziewamy się, że kontenerowiec, blokujący kanał zostanie do tego czasu usunięty – zaznaczył Majewski.
Źródło: PAP, Reuters