Pociąg Maglev japońskich linii kolejowych pobił światowy rekord prędkości. Nowoczesny skład rozpędził się do 590 km/h. Pasażerowie będą nim jeździć w 2027 roku.
Pociąg Maglev należący do Central Japan Railway, czyli japońskich linii kolejowych pobił poprzedni rekord z 2003 roku, który wynosił 581 km/h i należał również do Japończyków. Całkiem możliwe, że prędkość 590 km/h zostanie pobita już we wtorek, bo składy przejdą kolejne testy. Wtedy pociąg ma przekroczyć granicę 600 km/h.
Superszybki pociąg
Pociąg Maglew wykorzystuje technologię magnetyczną. W czasie jazdy przemieszcza się nie dotykając torów. Dzięki temu nie tylko może jechać szybciej, ale również jest dużo cichszy niż tradycyjne składy. Przewoźnik chce, aby pociąg woził pasażerów w 2027 roku. Jednak nawet wtedy skład nie będzie osiągał maksymalnej prędkości. Kursy będą odbywały się z nieco mniejszą szybkością, czyli 505 km/h. Japoński rząd w październiku zatwierdził budowę najszybszej linii kolejowej na świecie, która połączy Tokio i Nagoi w około 40 minut, czyli o połowę krócej niż obecnie.
Podbije USA?
Japoński przewoźnik planuje też sprzedawać technologię kolei wysokich prędkości m.in. do Stanów Zjednoczonych. Premier Japonio Shinzo Abe, który w przyszłym tygodniu odwiedzi USA, będzie namawiał Amerykanów, aby stworzyli połączenie między Waszyngtonem a Nowym Jorkiem, które będzie w przyszłości obsługiwane przez superszybki pociąg Maglev.
Pendolino w tyle
Gdyby Maglev mógł jeździć z rekordową prędkością po polskich torach, to z Warszawy do Gdańska pasażerowie dotarliby w zalewie 30 minut. Dla porównania rekordowa prędkość pociągów Pendolino to 291 km/h. Jednakże nowoczesne składy, którymi od grudnia zeszłego roku jeżdżą polscy pasażerowie na krajowych torach mogą rozpędzać się maksymalnie do 160 km/h. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie Pendolino ok. dwie i pół godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia 3 godz. 40 minut. Cena 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro.
Autor: msz//km / Źródło: The Wall Street Journal
Źródło zdjęcia głównego: en.wikipedia.org/(CC BY-SA 3.0) | Saruno Hirobano