PKP Intercity podpisały w środę list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie stworzenia innowacyjnych pociągów. Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił, że jeżeli wszystko dobrze pójdzie, pociągi Luxtorpeda mogą pojawić się na torach za 4-5 lat.
Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej w 2017 roku przez rząd. - Jeżeli wszystkie procedury powiodą się, a prototyp zostanie wykonany i homologowany, to za 4-5 lat te pojazdy powinny pojawić się w rzeczywistości pasażerskiej - powiedział Bittel w rozmowie z Polską Agencją Prasową.
Luxtorpeda 2.0 to nawiązanie do pociągu, który wzbudzał zachwyt w latach 30. XX wieku. Do ówczesnej Luxtorpedy do dziś należy rekord czasu przejazdu na trasie Kraków - Zakopane.
Największy program inwestycyjny
W środę PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie stworzenia innowacyjnych pociągów.
W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców ma być opracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC.
Chodzi o nowoczesne lokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) oraz składy typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planowane jest około 3,7 mld zł.
Jak zaznaczył na konferencji prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, powołany zostanie zespół roboczy, "znajdą się w nim przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz PKP Intercity". Przypomniał, że spółka realizuje "największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania". - W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020, z perspektywą do 2023 roku, zainwestujemy 7 miliardów złotych w komfort pasażerów - powiedział Chraniuk.
"Cieszę się, że PKP Intercity planuje włączyć się we flagowy projekt służący realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" - zauważył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie. "Decyzja o współpracy jest podyktowana potrzebami i wymaganiami, jakie stawiają pasażerowie przed nowoczesnymi przewoźnikami" - stwierdził. "Współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ma zapewnić przewoźnikowi nowoczesny tabor. Jestem pewien, że dzięki temu Polacy jeszcze chętniej będą korzystać z transportu kolejowego" - dodał minister.
Autor: ps//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity