Opóźnione loty, zgubiony bagaż, okno z widokiem na śmietnik zamiast plaży - przeżył to już niejeden klient. Co zrobić w takiej sytuacji? W świetle prawa możemy ubiegać się o odszkodowanie. Sprawdź, kiedy masz szansę odzyskać swoje pieniądze.
Klienci biur podróży często znajdują się w sytuacji, gdy ich lot opóźnia się, a warunki w wymarzonym kurorcie są dalekie od oczekiwanych.
Aby lepiej zabezpieczyć interesy polskich turystów, w piątek Sejm uchwalił nowelę o usługach turystycznych. Biura podróży mają płacić do 30 zł składki od każdego klienta do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG), dzięki temu fundusz ma lepiej zabezpieczać klientów przed niewypłacalnością touroperatorów.
Co jednak, gdy przykra sytuacja już nam się przydarzy? Zgodnie z prawem, mamy możliwość ubiegać się o odszkodowanie od organizatora wycieczki lub linii lotniczych. Sprawdź, kiedy i jak możesz je otrzymać.
1 . Samolot się spóźnia
Jeśli samolot, którym mieliśmy dotrzeć do wymarzonego kurortu, spóźnia się, możemy wnioskować o odszkodowanie. Jego wysokość jest uzależniona od długości trasy i czasu opóźnienia. Może wynieść od 250 do nawet 600 euro. To gwarantuje prawo unijne z 2004 roku.
Opóźniony o co najmniej 3 godziny lub odwołany lot w obrębie UE do 1500 km objęty jest możliwością odszkodowania 250 EUR, zaś dłuższe trasy: 400 EUR. Takie same stawki dotyczą połączeń do krajów spoza UE, ale za opóźnienia na trasach powyżej 3500 km można uzyskać 600 EUR. Co ważne, kwota może zostać pomniejszona o połowę, jeśli zaproponowano lot w innym terminie. Wniosek o odszkodowanie należy złożyć w ciągu 30 dni od daty podróży.
W przypadku, jeśli lot został odwołany lub dokonano nadkompletu rezerwacji, linie lotnicze mają obowiązek zorganizować podróż zastępczym środkiem lokomocji lub zwrócić koszty biletu. Pasażerowie mają także prawo do posiłków i napojów, a w przypadku takiej konieczności, również do bezpłatnego noclegu. Jednak odszkodowanie nie zostanie wypłacone, jeśli opóźnienie wynika ze złych warunków pogodowych czy strajku pracowników.
2. Zmiana godziny odlotu
W przypadku, jeśli godzina lotu zostaje zmieniona, o odszkodowanie możemy ubiegać się do biura podróży, gdzie została wykupiona wycieczka. Umowa została bowiem podpisana z organizatorem naszego urlopu, który pośredniczył w kontakcie z liniami lotniczymi. Może być to jednak utrudnione, zwłaszcza, że w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia biura zastrzegają możliwość zmiany godziny odlotów. Jednak według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jest to niezgodne z prawami klientów, więc zapis w podpisywanych umowach można uznać za nieważny.
3. Gdzie jest moja walizka?
Zgubiony bagaż to przykra sytuacja, która dotknęła wielu podróżujących, zwłaszcza na trasach wymagających przesiadek. W takiej sytuacji mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie. Należy zgłosić szkodę liniom lotniczym, obowiązkowo wypełniając protokół PIR (Property Irregularity Report). Po odzyskaniu walizki należy koniecznie sprawdzić jej zawartość i w razie potrzeby oszacować wartość zaginionych przedmiotów.
Za utracony bagaż możemy uzyskać maksymalnie 1000 SDR (jednostka monetarna o charakterze bezgotówkowym), co według obecnego kursu oznacza niecałe 5,5 tysiąca zł.
4. Nagła podwyżka
Biuro podróży nie może bezpodstawnie i bez ostrzeżeń dowolnie podnieść ceny wycieczki. Podwyżka może nastąpić maksymalnie 20 dni przed wyjazdem, jedynie w określonych sytuacjach m.in. wzrostu kursu walut, podatków czy innych opłat, niezależnych od biura. W przypadku, jeśli nie chcemy dopłacić różnicy, mamy prawo zrezygnować z wyjazdu, a organizator zobowiązany jest do wypłaty całej kwoty
Gdy jednak nie możemy lub nie chcemy dopłacić różnicy, możemy zrezygnować z wyjazdu, a biuro podróży musi zwrócić nam całą wpłaconą kwotę.
5. Hotelowe realia
Klienci biur podróży nierzadko wracają z wakacji rozczarowani warunkami hotelowymi. Okazuje się, że piękne zdjęcia w katalogu okazują się fikcją. W tej sytuacji również mamy prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy. Przykładowo, jeśli do plaży mieliśmy znacznie dalej, niż było to ustalane przez wyjazdem lub nie możemy korzystać z basenu przy hotelu, to warto zgłosić to do organizatora wyjazdu. Ten ma wówczas obowiązek wypłaty pieniędzy, a wysokość odszkodowania jest ustalona według tabeli frankfurckiej.
Za wady w wyposażeniu pokoju możemy uzyskać od 5 do nawet 50 proc. wartości wykupionej wycieczki. Można również reklamować zanieczyszczoną plażę, złą jakość usług sprzątających w hotelu czy nawet brak klimatyzacji w stołówce.
Pieniądze możemy odzyskać także wtedy, gdy biuro podróży zdecyduje o skróceniu wyjazdu. Odszkodowanie naliczane jest wówczas proporcjonalnie (przykładowo, jeśli dwutygodniowy wyjazd został skrócony o dzień, otrzymamy zwrot o wartości 1/14 wpłaconej kwoty).
Rekordowe zainteresowanie urlopem nad Bałtykiem. Próbują to wykorzystać także oszuści:
Autor: PMB/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock