W PKP Energetyka trwa due diligence spółki m.in. pod kątem prawnym i finansowym - mówił w środę wicedyrektor w resorcie infrastruktury i rozwoju Kamil Wilde. Dodał, że nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja ws. prywatyzacji spółki.
- Aktualnie przeprowadzane jest badanie due diligence (szczegółowa analiza spółki - PAP) PKP Energetyka w zakresie prawnym, podatkowym, finansowym. (...) Nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja o prywatyzacji PKP Energetyka. Ta decyzja jest podejmowana na walnym zgromadzeniu PKP SA jako właściciela, gdzie walnym zgromadzeniem jest minister właściwy ds. transportu, który posiada 100 proc. akcji w PKP SA - mówił wicedyrektor departamentu transportu kolejowego w MIR Kamil Wilde podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.
Zabezpieczyć pracowników
Prezes PKP Energetyka Tadeusz Skobel zwrócił uwagę na zabezpieczenie praw pracowniczych w spółce. - Już w 2013 roku zarząd PKP Energetyka (...) zawarł pakt gwarancji pracowniczych. Obejmował on kwestie związane z czteroletnią gwarancją zatrudnienia, czy z premią prywatyzacyjną - podkreślił Skobel. Dodał, że w tym roku - w ramach dialogu społecznego - zostało potwierdzone obowiązywanie tego paktu jako niezależnego źródła prawa pracy.
- Gdyby nawet nowy właściciel chciał wypowiedzieć zakładowy układ zbiorowy pracy - co jest możliwe - to ten pakt gwarancji pracowniczych jest niezależnym źródłem prawa pracy i on obowiązuje. W tym również porozumieniu były zawarte dodatkowe żądania strony społecznej dotyczące spotkania się z przyszłym ewentualnie nabywcą spółki PKP Energetyka i zagwarantowanie jednolitej struktury organizacyjnej przez okres obowiązywania tego paktu - zaznaczył Skobel. Dodał, że o tym został poinformowany właściciel spółki. - W gestii właściciela jest już przekazanie tej informacji dalej do potencjalnych inwestorów - wyjaśnił Skobel.
"Bezpieczeństwo ruchu kolejowego"
Członek zarządu PKP SA Jarosław Bator zapewnił, że o ustaleniach zawartych w pakcie gwarancji pracowniczych będą informowani potencjalni inwestorzy. - Deklaruję ze strony zarządu PKP SA, że razem z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju najwyższym priorytetem we wszystkich naszych działaniach jest nie tylko (...) maksymalizacja wartości z posiadanego majątku dla właściciela, w tym przypadku dla Skarbu Państwa, ale również bezpieczeństwo ruchu kolejowego - podkreślił.
W imieniu PiS Krzysztof Tchórzewski zgłosił projekt wniosku, by sejmowa komisja infrastruktury zwróciła się do ministra infrastruktury i rozwoju o wstrzymanie postępowania prywatyzacyjnego PKP Energetyka do czasu zbadania przez ten resort, a także m.in. MON i MSW "zagrożeń interesów gospodarczych, strategicznych i obronnych państwa polskiego związanych z tą prywatyzacją". Komisja go przyjęła, a to - jak wyjaśnił PAP Andrzej Adamski (PiS) - jest podstawą do przygotowania dezyderatu w tej sprawie, kierowanego do rządu przez komisję.
Propozycje
Na początku marca spółka PKP poinformowała, że otrzymała wstępne oferty w procesie prywatyzacji PKP Energetyka. - Zainteresowanie procesem jest duże. Wśród inwestorów, którzy złożyli wstępne oferty znajdują się zarówno podmioty polskie, jak i zagraniczne, inwestorzy strategiczni i finansowi – mówił wówczas cytowany w komunikacie dyrektor ds. Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji w Grupie PKP Sławomir Baniak.
Spółka PKP Energetyka działa na polskim rynku od 2001 roku. Jej głównym zadaniem jest sprzedaż i dostarczanie energii elektrycznej, sprzedaż paliw płynnych. Specjalizuje się także w usługach elektroenergetycznych. Wcześniej zainteresowanie kupnem PKP Energetyka wyrażały m.in. Tauron, Energa, Enea oraz PGE.
Autor: /gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Energetyka