Kierownik wycieczki czy obozu dzieci i młodzieży musi monitorować sytuację, w której pojawia się jakiś kryzys, także kryzys pogodowy - wyjaśniał Paweł Blajer, reporter TVN24. Jak dodaje, nie ma dokładnych przepisów, kiedy należy np. przerwać obóz. W nocy z piątku na sobotę dwoje nawałnica zniszczyła obóz harcerski w Suszku.
Jak wyjaśniał Paweł Blajer, obowiązki organizatora obozu szczegółowo opisuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży. Są też wewnętrzne regulacje harcerskich organizacji, do daje dodatkowe gwarancje skrupulatności i podnosi bezpieczeństwo.
Ocenić ryzyko
Kierownik obozu czy wycieczki nie jest odpowiedzialny za przeciwdziałanie skutkom pogorszenia się pogody, ponieważ może nie być świadomy, jak te skutki będą wyglądać. A to jest niezwykle trudne. Nie ma bowiem dokładnych przepisów, kiedy należy np. przerwać obóz. Kierownik podejmuje natomiast decyzję o powiadomieniu służb, gdy pojawi się jakiś kryzys.
- Obowiązkiem kierownika wyjazdu jest sprawdzanie także prognoz pogody i przygotowanie planu awaryjnego w sytuacji, gdy pogoda się zmieni - ocenił reporter.
Jak dodaje Blajer, kierownik wycieczki czy obozu powinien postarać się o sprawdzenie informacji pogodowych i ocenić, czy istnieje ryzyko związane z niebezpieczeństwem dla uczestników wyjazdu. W rozporządzeniu nie ma wyszczególnionych sytuacji pogodowych, na które należy zwracać uwagę.
W nocy z piątku na sobotę obóz harcerski w Suszku został zniszczony i odcięty od świata w wyniku gwałtownych burz i wiatrów, jakie przeszły nad Pomorzem. Harcerski sztab kryzysowy zarządził w nocy ewakuację i wytoczył trasę dla uczestników obozu. Służby medyczne dotarły na miejsce około godziny piątej.
Autor: tol/ms / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: archiwum prywatne