Z włoskim partnerem jesteśmy w stałym kontakcie - powiedział w piątek w Bełchatowie wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, pytany o doniesienia prasowe związane z produkcją Fiata Pandy w Polsce.
Jak informuje "Rzeczpospolita" według niepotwierdzonych informacji włoski koncern Fiat Chrysler Automobiles może już za miesiąc ogłosić powrót produkcji Fiata Pandy do Tychów. W tym tygodniu Polska straciła szansę na otworzenie fabryki Jaguara nad Wisłą.
- Z włoskim partnerem jesteśmy w stałym kontakcie. Przypomnę, że Fiat zainwestował duże środki w Polsce, wykorzystał od różnych rządów, w różnym okresie duże wsparcie - mówił Piechociński. Jego zdaniem koncern staje się coraz mniej włoski, a staje się globalny. Zdradził, że w rozmowach z inwestorem mowa jest o nowych modelach samochodów, które będą produkowane.
Już była
Wcześniej dwie generacje Pandy budowane były w Tychach. Od 2003 do końca 2012 z taśmy produkcyjnej zjechało ponad 2,15 mln aut. Mimo to władze firmy podjęły wówczas decyzję o przeniesieniu montażu, bo produkowane nad Wisłą samochody nie mogłyby spełnić zmieniających się przepisów homologacyjnych. Aby utrzymać produkcję koncern musiałby ponieść wielomilionowe nakłady inwestycyjne. Zamiast tego wolał przenieść linię montażową Pandy do Włoch.
Dla Polski może to być jakieś pocieszenie po niedoszłej inwestycji Jaguara. We wtorek koncern Jaguar Land Rover poinformował, że wybuduje zakład produkcyjny na Słowacji, a nie w Polsce. Producent ma zainwestować 1 mld funtów w nowy zakład, który według wstępnych planów ma produkować do 300 tys. samochodów rocznie, począwszy od 2018 roku.
Kolejny inwestor?
Nowa fabryka ma znaleźć się w czwartym największym mieście kraju, położonej 100 kilometrów na wschód od Bratysławy, Nitrze. Będzie to pierwsza fabryka Jaguara Land Rovera w Europie poza Wielką Brytanią. Brytyjska firma motoryzacyjna należy do indyjskiej grupy TATA. Janusz Piechociński, szef resortu gospodarki, który wcześniej zapowiadał sprowadzenie do Polski "dużej inwestycji motoryzacyjnej" stwierdził w TVN24 Biznes i Świat, że nasz rząd nie mógł spełnić oczekiwań Jaguara, bo to byłoby "irracjonalne". Piechociński dodał teł, że nadal prowadzi negocjacje z "dużym inwestorem z pierwszej światowej spółki".
W ubiegłym roku w zakładzie w Tychach powstały 313 tys. 933 samochody, w tym 259 tys. 431 aut marek koncernu Fiat Chrysler Automobiles: Fiat 500 (189 tys. 264), Abarth 500 (9 tys. 23) i Lancia Ypsilon - (61 tys. 144). Pozostała część produkcji to Ford Ka, produkowany w Tychach na mocy umowy z koncernem Ford.W ostatnich sześciu latach w tyskim zakładzie Fiata uruchomiono produkcję czterech modeli samochodów; to właśnie Fiat 500, Abarth 500, Ford Ka (na zlecenie koncernu Forda) i Lancia Ypsilon.
Autor: msz/ / Źródło: PAP, TVN24bis.pl,
Źródło zdjęcia głównego: fiatpress.pl