Polska zajmuje 46. miejsce w światowym rankingu Global Innovation Index 2015, który określa poziom innowacyjności poszczególnych państw. Sklasyfikowano łącznie 141 krajów, z których najlepsze okazują się Szwajcaria i Wielka Brytania.
W rankingu Polska wypadła słabiej niż w roku ubiegłym, przesuwając się o kolejne miejsce w dół. Wyprzedza ją 26 państw Unii Europejskiej. Gorsza była tylko Rumunia.
Ranking otwierają kraje europejskie: Szwajcaria (1. miejsce), Wielka Brytania (2. miejsce), Szwecja (3. miejsce) i Holandia (4. miejsce). Pierwszym nieeuropejskim krajem są Stany Zjednoczone, które w tym roku uplasowały się na piątym miejscu.
W rankingu zestawiono także kraje pod względem efektywności innowacji (Efficiency Ratio). Wskaźnik ten pokazuje sensowność nakładów na innowacje w stosunku do ich efektów. Tutaj Polska wypada jeszcze słabej, plasując się dopiero na 93. pozycji.
W kampanii o innowacyjności cisza
Krzysztof Szubert z BCC przypomina, że nakłady na polską innowacyjność (w tym B+R, czyli Badania i Rozwój) to zaledwie 1 proc. PKB, czyli poziom 17-18 mld zł. Ekspert zwraca uwagę, że tematy innowacyjności, innowacyjności gospodarki i nowoczesnych technologii - są praktycznie pomijane przez partie polityczne w toku kampanii parlamentarnej.
-To dziwi, bo jest to segment gospodarki zdecydowanie przyszłościowy, szczególnie w kontekście młodych ludzi, do których partie polityczne chcą adresować swój przekaz - zaznacza Szubert.
Raport „The Global Innovation Index 2015 - Effective Innovation Policies for Development” jest opracowywany cyklicznie przez Uniwersytet Cornella, szkołę biznesową INSEAD oraz WIPO (Światową Organizację Własności Intelektualnej). Tegoroczna edycja jest już ósmą z rzędu i obejmuje 141 gospodarek, co stanowi 95,1 proc. ludności na świecie i 98,6 proc. światowego PKB.
Wskaźnik globalnej innowacyjności (GII) został zmierzony poprzez analizę takich obszarów, jak: instytucje, kapitał ludzki i badawczy, infrastruktura, wyrafinowanie rynku oraz wyrafinowanie biznesu. Oprócz tego wzięto pod uwagę poziom produkcji opartej na wiedzy i technologii, jak i produkcji kreatywnej.
Autor: ag / Źródło: PAP, The Global Innovation Index 2015
Źródło zdjęcia głównego: shuterstock