Prywatny operator pocztowy InPost ponownie został wybrany do obsługi przesyłek Centrum Usług Wspólnych. Dwuletni kontrakt, który wejdzie w życie od stycznia 2015 r., wart jest 33 mln zł.
Umowa ma objąć dostarczanie korespondencji na rzecz ponad 100 krajowych instytucji, w tym: ministerstw, prokuratur, urzędów wojewódzkich oraz urzędów centralnych, takich jak Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Największa liczba punktów
"Wykonawca InPost (...), którego oferta stanowi w ocenie Komisji Przetargowej ofertę najkorzystniejszą, spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego określone przez zamawiającego w niniejszym postępowaniu (...). Wykonawca uzyskał największą liczbę punktów spośród wszystkich złożonych ofert, tj. 100,00 pkt" - czytamy w uzasadnieniu do wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu.
Z informacji zamieszczonych na stronie CUW wynika, że InPost wycenił swoje usługi na 33,3 mln zł, podczas gdy Poczta Polska podliczyła, że jej usługi będą kosztować niemal 36 mln zł.
InPost w poniedziałkowym komunikacie wskazał, że w przetargu zapewnił wymaganą jakość usług oraz złożył najkorzystniejszą cenowo ofertę, która była o 2,8 mln zł tańsza od propozycji konkurenta. "Zaoferowane przez InPost ceny dla urzędów są nawet kilkadziesiąt procent niższe od cen stosowanych dotychczas - przykładowo, UKE obecnie płaci 5,70 zł za list polecony ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru, a cena InPost jest niższa o prawie 50 proc." - wskazał prywatny operator pocztowy.
Tłumaczenie Poczty Polskiej
Poczta Polska w przesłanym PAP komentarzu tłumaczy, że jej przegrana w przetargu spowodowana była tym, że obecnie 90 proc. przetargów na rynku pocztowym jest rozstrzyganych wyłącznie w oparciu o cenę. "Tak właśnie było w przetargu CUW, co oznaczało, że Poczta Polska zatrudniająca pracowników na umowach o pracę miała od razu utrudnione zadanie, mierząc się z konkurencją niezatrudniającą swoich pracowników na etatach" - wskazała.
Decyzja o wyborze firmy obsługującej przesyłki Centrum Usług Wspólnych ogłaszana była dwukrotnie. W listopadzie br. CUW wybrał na operatora InPost, ale decyzja ta została zaskarżona do Krajowej Izby Odwoławczej przez Pocztę Polską. Wskazywała ona, m.in. na brak wystarczającej liczby placówek InPost do obsługi korespondencji ministerstw i urzędów.
"Zanim KIO zdążyło sporządzić uzasadnienie pisemne wyroku, a Poczta zapoznać się z odtajnionym formularzem cenowym InPost, CUW tego samego dnia, po upływie niespełna dwóch godzin od wydania wyroku przez KIO, ponownie wybrało ofertę InPost. W tym momencie trudno stwierdzić jednoznacznie, czy decyzja CUW jest zgodna z uzasadnieniem wyroku KIO, ponieważ do dzisiaj tego uzasadnienia nadal nie ma" - poinformowała Poczta Polska.
"Poczta podejmuje wszystkie niezbędne kroki prawne, aby dowieść swoich racji" - dodał państwowy operator.
Kolejny przetarg dla InPost
Obsługa korespondencji Centrum Usług Wspólnych to kolejny duży przetarg, w którym zwyciężył InPost. W listopadzie br. wygrał on przetarg na obsługę przesyłek KRUS o wartości 22,71 mln zł. Ta umowa również ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r. "Łącznie w ciągu dwóch lat InPost zrealizuje dla KRUS około 22,5 mln przesyłek" - wskazano w komunikacie InPost.
Dodano w nim, że od czerwca do września tego roku InPost uczestniczył w 38 przetargach publicznych, z czego wygrał 27 z nich. W 2013 r. liczba przesyłek obsłużonych przez InPost wyniosła około 240 mln sztuk, zaś w 2014 r. liczba ta wzrosła do średnio 25 mln sztuk miesięcznie.
Z kolei Poczta Polska w swoimi stanowisku wskazała, że w tym roku wygrała najwięcej kontraktów na rynku pocztowym. "Firma obsługuje kluczowe podmioty z sektora komercyjnego jak telekomy, banki czy firmy energetyczne. Realizuje też szereg zleceń na rzecz administracji państwowej. Ostatnim dużym kontraktem jest wygrana w przetargu na obsługę pocztową ZUS" - wskazała Poczta.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe