Pracują czasami tylko kilka dni w miesiącu, potrafią jednak przez ten czas przebyć dystans nawet kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Są odpowiedzialni za życie setek ludzi, a w swoim „biurze” mają zawsze słońce. W programie "Biznes dla Ludzi" pokazaliśmy, jak zostać pilotem samolotów pasażerskich.
Osoby marzące o karierze pilota muszą przygotować się na to, że czeka je długa i wyboista droga do osiągnięcia sukcesu. Decyduje o nim bowiem wiele rzeczy: nabyte i wrodzone predyspozycje, zdrowie czy odpowiednie wykształcenie.
Robert Proksza, pilot Eurolotu uważa, że ilość informacji, które musi nabyć przyszły pilot jest bardzo duża, dlatego szkolenie jest czasochłonne.
Ile czasu?
- Tylko szkolenie dotyczące systemu konkretnego samolotu trwa 3-4 tygodnie. W tym czasie piloci uczą się jak one działaj i co znajdą pod którym guzikiem. Dwa tygodnie to teoria i siedzenie w ławce, a pozostały czas obejmuje szkolenie na symulatorze i już w locie - tłumaczy Robert Proksza. Jego zdaniem osoba, która chce zostać pilotem musi poświęć na naukę co najmniej dwa lata. - Prowadzą do tego dwie drogi. Pierwsza to nauka w uczelni wyższej np. w Rzeszowie, czy Chełmie. Druga droga to skorzystanie z usług prywatnych, które znajdują się np. na warszawskim Bemowie - wymienia pilot linii Eurolot.
Jakie licencje?
Szkolenie zaczyna się od licencji pilota turystycznego. - Ta licencja daje możliwość latania turystycznego i przewożenia znajomych czy rodziny małymi samolotami. Nie pozwala jednak latać zarobkowo. Do tego celu służy druga licencja, czyli zawodowa. Aby ją uzyskać trzeba mieć pewne doświadczenie w lataniu, czyli 150 godzin spędzonych w powietrzu. Jeżeli wylataliśmy taką liczbę godzin możemy starać się o licencję zawodową. Ta licencja pozwala nam na wykorzystanie umiejętności do zarobkowania, ale potrzeba nam kolejnych uprawnień, czyli np. na samolot wielosilnikowy - wyjaśnia Robert Proksza. - Następnym uprawnieniem jest latanie według przyrządów. Chodzi o to, że kierując dużym samolotem większość czasu nie leci się w oparciu o to, co widzimy wzrokiem, ale o to, co pokazują przyrządy, czyli np. urządzenia do radionawigacji. Trzeba też znać procedury lotnisk komunikacyjnych, czy nauczyć się lądowania w trudnych warunkach - wymienia pilot.
Wymagania formalne?
Robert Proksza przekonuje, że pilotem może zostać osoba, która cieszy się dobrym zdrowiem. - Okulary nie są przeszkodą. Trzeba mieć dobry słuch. Praca wymaga odporności na stres, bo przez wiele godzin trzeba zachować koncentrację i nie można nic przeoczyć. Większe wymagania zdrowotne dotyczą lotnictwa wojskowego, gdzie przeciążenia są dużo większe - uważa Proksza.
Program "Biznes dla Ludzi" od poniedziałku do piątku o godz. 18.00 na antenie TVN Biznes i Świat.
Autor: tol / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Biznes i Świat